LP - Skivor : Second Sun - Hopp/Förtvivlan 2015 / 2019


Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlistan


Skivpåsen är vit


LP:n är genomskinlig "Clear"




Electric Assult till vänster & Gaphals logga till höger 



Hopp / Förtvivlan till vänster
Elände Elände till höger








Musiker

Marcus Hedman - Bas & Sång
Adam Lindmark - Trummor
David Grannas, - Gitarr & Sång
Jakob Ljungberg - Gitarr & Sång



Låtlista


A-Sidan

Hopp/Förtvivlan
Om Det Aldrig Blir Något Mer Så Gör Det Ingenting
Jag Vill Att Du Tar Mig Med Dig Hem
Vaggvisa För Hårt Levande

B-Sidan

Brinn Upp Med Mig
Det Var Aldrig Jag, Det Var Du
Själv Alltid
Riden Av En Mara
Rädde Sig Den Som Kan

180 gram klar transparent vinyl.
Första press tryckt i totalt 500 exemplar på genomskinlig Clear vinyl, 
Spår B5 är ett tidigare outgivet bonusspår, inspelat under Hopp/Förtvivlan-sessionerna.


Second Sun s debutskiva från 2015 har varit slutsåld sedan länge.
Men tack vare att bandet gav ut deras andra skiva på ett annat bolag så verkar det som att det blev en 
nypress av Hopp / Förtvivlan. 
 
Själv så upptäckte jag Second Sun för några år sedan när jag skaffade deras andra
skiva Eländes Elände som Gaphals gav ut 2018.


Så nu fick jag äntligen tag på debutskiva Hopp/ Förtvivlan. 

Det är både det musikaliska som smeker min själ, men så är det något speciellt när det blir sång på Svenska dessutom. Skönt gungande psykedelisk rock med rötterna i urtiden. Det är om vartannat proggigt och folkrockigt, men hela tiden välspelat. Sköna gitarrslingor och skönt spejsad synth sätter stämningen. Och även om sången ibland svajar lite på de högre tonerna så är detta en så underbart charmig skiva som levererar med både själ och hjärta att jag blir alldeles varm inombords.

Att sjunga på svenska är kanske inte det marknadsmässigt slugaste draget. Fast som tiderna är, så är beslutet att spela gammal hederlig retrorock inte så dumt. 


Det är en hel del November &  Abramis Brama vibbar av skivan & det är inget som stör
men skivan förtjänar att lyftas fram även om jag är lite sen på bollen denna gång.


Alltid lite kul att upptäcka en del musik även om det är några år sedan debutskivan släpptes.
2015 (undrar om det kommer en 10 års utgåva om ca 2 år tro)?



Men i det stora hela så för att vara en debut så gillar jag den. Får ta och ge skivan ett par varv till.
Nu saknas bara deras senaste skiva Kampen Går Vidare som kom ut 2020. 








Betyg  4/5 

Kommentarer