LP - Skivor : Children of the Sün - Roots 2022


Omslaget till LP:n 


Baksidan med låtlista



Textbladet


Hela bandet


Skivpåsen är svart 


Skivan är läckert Gul


Etiketten 


Lappen på framsidan 



Flowers till Vänster
Roots till Höger











Musiker


Josefina Berglund Ekholm – Sång
Ottilia Berglund Ekholm – Kör
Wilma Ås – Kör & Keyboard
Jacob Hellenrud – Gitarr
Ida Wahl – Bas
Johan Lööf – Trummor



Låtlista 

A-Sidan

Reflection
Leaves
Blood Boils Hot
Gaslighting
Meet You In Eden
Willow Tree



B-Sidan

Roots
Man In The Moon
The Soul
In Silva
Thunder
Reaching For Sun
Epilogue


Skivan är ca 44 min 
Limiterad i 500 ex





Till att börja med så vill jag be om ursäkt över att jag inte har fått tag på skivan förens nu
Den har legat i mitt minne å nu fick jag äntligen tag på den. Children Of The Sun har jag bloggat om tidigare när de släppte den hyllade skivan Flowers


Nu är det dags för deras andra skiva Roots som släpptes i Mars 2022.
Children of the Sün spelar alltså psykedelisk rock med schysst sång/stämsång som en stark ingrediens. 

Första lyssningen hörde jag ett bluesigt soul-ljud, andra lyssningen hörde jag det djupare, mörkare, mer psykedeliska ljudet som ofta skjuts åt sidan, och håller 60-talsljudet ljudet av kärlek och lycka.
Den första låten, "Reflection" , kräver din uppmärksamhet, Det tog mig mycket att ta mig igenom det här albumet, inte så mycket för att jag inte gillade det, mer för att jag upptäckte att jag var tvungen att gå tillbaka och lyssna igen, lyssna vid olika tidpunkter på dagen och hitta rätt stämning för albumet 


Bandet tar oss med på en själfull resa, rörande och full av liv. Även om man kan höra deras influenser lyckas de övertyga med sin moderna såväl som atmosfäriska tolkning, stående på egna ben. "Roots" är en fantastisk lyssning, och i tider som dessa är det här albumet och dess anda ännu mer balsam för själen.

Sammantaget är albumet en fantastisk uppföljning till deras album från 2019, Flowers , den direkta utvecklingen av deras musik, och av vad de ville skapa, Men klår Roots Flowers?
Men det går inte att jämföra dom skivorna eftersom det är 2 skivor av olika band.

Children of the Sün har blivit bättre & bättre & med Roots så har dom verkligen bevisat att det är ett band att hålla koll på. Å jag hoppas att få se bandet live med tiden.

PS denna skiva hade lätt hamnat högt på årsbästalistan för 2022. DS. 











Betyg 5/5 

Kommentarer