Musik på CD : Krilloan - Emperor Rising 2022


Omslaget till CD:n


Baksidan med låtlista 



Gatefold & CD:n




debut EP:n till vänster
Debut CD:n till höger 



Hela bandet 





 Musiker 

Alex Vantrue – Sång
Klas Holmgren – Elgitarr
Steve Brockmann – Elgitarr
Marco Toba – Bas
Cristoph Brandes – Trummor

Låtlista CD:n




Prince Of Caledor
Sons Of The Lion
Fireborn
Return To Melnibone
Emperor Rising
Break Of Dawn (Brothers In Arms)
Into The Storm
Stormlight
Angels Sacrifice

Skivan består av 9 låtar & är 37 min lång
Digipack utgåva 



Kommer ni ihåg att jag har bloggat om bandet Krilloan?
Krilloan består av Sångaren Alex VanTrue är från Portugal, basisten Marcos Ignacio Toba är från Argentina och trummisen Christoph Brandes från Tyskland.


De släppte en EP:n Stories Of Times Forgotten 2021 å nu är det äntligen dags för debutskivan & 
Uppföljaren Emperor Rising.

Krilloan startade 2020 som ett soloprojekt av Klas Holmgren. Visionen var att skriva låtar i samma anda som de melodiska power metal- och heavy metal-banden från slutet av nittiotalet-början av 2000:s. Skyhöga gitarrsolon, dånande trummor och inga klaviatursolon!

Baserat på kompositören och gitarristen, Klas Holmgren från Sverige, växte Krilloan snabbt till något större än det var tänkt att vara. Ett år senare har projektet nu medlemmar från hela världen med Klas och mångårige vännen Steve Brockmann som kärnan. Projektet kretsar kring klassiska metalteman med fantasytexter

Klas Holmgren som spelar Elgitarr & är hjärnan bakom Krilloan bor i Älmhult var vänlig nog att se till att jag fick tag på både debut Ep:n å så även deras nya skiva Emperor Rising.
Skivan släpptes fredagen den 9 december så den är rätt så färsk.

Har varit rätt så nyfiken på den sedan den släpptes å vi fick 3 singlar
innan det var dags att släppa den. Jag skall erkänna att jag har väntat med att lyssna tills jag har fått CD:n. Det är bättre att lyssna på helheten. Dock måste jag säga att jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om ljudet ifall det är lite dåligt mixat eller om det är fel på mina högtalare. Men det är en tolkningsfråga.


Emperor Rising är som sagt debutalbumet av Krilloan å det är med besked.
Det är Power Metal med stort P å bandet har verkligen växt å mognat.


Om du önskar ett Power Metal-album med alla fantastiska drag i genren är albumet perfekt.
Det är snabbt, det är rasande, det är melodiskt, det är fullt av kontrabastrummor, det är fullt av sjungande refränger, det är fullt av medeltida melodier.

Fans av tidiga Blind Guardian kommer att trycka den till sitt bröst å bara njuta om & om igen

Det finns en sak som jag uppskattar och respekterar med Krilloan .
Det är deras tro på vad de gör. Det är stark karaktär Ett album som "Emperor Rising" visar
ett band som verkligen tror på det dom gör å det dom spelar.

Precis som väntat i ett album som detta låter det rätt episkt,
strukturen är rätt så intressant och refrängen har en del klockrena melodier.










Betyg 5/5

Kommentarer