LP - Skivor : Eleine - Dancing In Hell 2020


Omslaget till LP:n 
Riktigt läckert måste jag säga 


Baksidan med låtlista 


Skivpåsens ena sida med låttexter


Skivpåsens andra sida med info om bandet å lite till 



LP:n är läckert röd


Etiketten 


Skivbolagets logga 


Lite reklam på omslaget 



Musiker



Madeleine Liljestam – Sång
Rikard Ekberg – Gitarr & Sång
Jesper Sunnhagen – Trummor
Anton Helgesson – Bas


Låtlista


A-Sidan


Enemies
Dancing In Hell
Ava Of Death
Crawl From The Ashes
As I Breathe


B-Sidan

 
Memoriam
Where Your Rotting Corpse Lie (W.Y.R.C.L)
All Shall Burn
Die From Within
The World We Knew
Die From Within - Symphonic Version


Limiterad i  300 exemplar



Det senaste från bandet Eleine i läckert röd utgåva. Inte illa måste jag säga. 
Är den lika bra som deras 10 tums singel så kan det bara blir riktigt bra 





Sedan jag fick höra talas om att bandet skulle släppa nytt material under 2020 så låg Dancing In Hell på inköpslistan. Men det finns även ett antal olika utgåvor så det var att välja mellan ett silver grå skiva eller röd. Tur att jag valde rätt utgåva.

En del låtar från Dance In Hell finns redan med på All Shall Burn.

Två av spåren från Dancing In Hell släpptes redan förra hösten, eftersom de då fanns med på EPn All Shall Burn som gavs ut i november 2019. Det handlar om EPns titelspår samt den vackra och mäktiga Enemies. Båda dessa låtar blev snabbt mina nya favoriter från Eleine då de släpptes. I låten All Shall Burn får vi för övrigt höra lite mer av Rikards väldigt trevliga sångröst, eftersom han inte bara growlar utan bitvis också sjunger med ren röst.

På ytan är ELEINE närmast när det gäller Epica . Båda banden blandar en kvinnlig siren med manligt rengörings- / Growlstöd.
De vet båda hur man strimlar en sekund och drar i hjärtsträngarna nästa. Epica har aldrig varit blyg för att göra någonting, och Eleine klarar äntligen utmaningen. Men ELEINE är ingen Epica som tur är å inga kopior eller så. Eleine är vissa stunder snäppet bättre än Epica tycker jag

I överlag kan jag i vissa punkter uppleva att ELEINE snålat lite med growlen
Men jag klagar inte på det sättet. Jag är inte så förtjust i Growl men ändå har det varit en del av bandet när man har lyssnat på den 

Mörkt, tungt och melodiskt, " Dancing in Hell " visar hur mycket ELEINE s ljud har mognat genom åren, samtidigt som det distanserar sig från andra band i det symfoniska metalområdet. Deras styrka ligger i det faktum att de inte litar på de symfoniska elementen för att driva musiken utan snarare förskönar den här och där. Detta musikaliska erbjudande är varierat men ändå sammanhängande, med massor av fantastiska stunder och uppfriskande musikaliska idéer som motiverar några tillfredsställande repriser.


Det skall bli intressant att se vad som kommer att hända med bandet ELEINE  s utveckling för deras nästa skiva skall bli väldigt intressant att se hur det kommer att bli. 
ELEINE  tar många stora steg framåt och jag hoppas på att efter denna skiva så kommer bandet få en del nya fans.



Skivan finns på spotify så ge den en chans eller så går ni å köper skivan 
Ni kommer inte att ångra er









Betyg 4/5 

Kommentarer