LP - Skivor : Katla - Embryo 2016

Omslaget till LP:n

Baksidan 

Gatefold uppviket med låtlista och lite till 

Skivpåsen är svart 

LP:n lika så 

Etiketten 

Klisterlapp på omslaget 

Svart Records 



Musiker


Lisa Ekelund - Sång , Violin & Theremin
Nilz Brolin - Gitarr
Nils Ekelund - Bas
Johan Svedmyr - Trummor & Percussion



Låtlista


A-Sidan



Horsehead
Endless Journey
Eat, Sleep, Die
Embryo


B-Sidan

I'm Your Queen
Circles
Illusion
Collision
A Black, Slimy, Smooth And Tongue Shaped Form



Skivan är 44 min lång och limiterad i 300 exemplar
Embryo kom ut 2016 på LP och på CD.


Katla är en grupp från Stockholm som jag fick tips om av en jobbkollega som spelar i Flowers Must Die. (Hej Jonas Höglund) Han trodde att jag skulle gilla skivan och sade att det är lite Ill Wicker vibbar på den å jag sade att detta är verkligen något för mig i så fall. Det blev att kolla upp den och skivan fanns på RecordHeaven på CD & på LP. Men det blev ett köp av LP:n som sagt. Sista exemplaret verkar det som eftersom den är en lagerbeställning på deras Hemsida.

Katlas debut kom ut 2016 skivan heter ibland bara Katla eller Embryo. Jag kallar den för Embryo tror jag att det är rätt namn på skivan. Embryo kom ut på skivbolaget Svart Records. Sedan dess så verkar det vara tyst om bandet dessvärre. Mer än att bandet spelar live med bandet CB3, Som för övrigt finns här på bloggen också.

Så jag hoppas att det kommer nytt material från Katla för eller senare.

Katla i deras blandning av old school-stonerrock, överraskande gitarrstrukturer och krigande synthesizers. Men ha ingen rädsla; de har mer i lager för dig än en kartongkopia. Det lilla minus kommer inslaget i ett stort plus: Katla lyckas perfekt balansera
Produktionsmässigt är "Embryo" dyrkan från hel 70-talet. Gitarrer och syntor har ett typiskt ljud som efterliknar albumet, speciellt när man använder reverb . Det är ett stilistiskt val som fungerar bäst för de atmosfärbelastade skärningarna. Skivan är inspelad i Silence- Studion i Värmland.

Men annars så skall jag inte klaga Skivan förtjänar sin uppmärksamhet.

En riktigt härlig psykadelisk skiva som jag kommer spela många gånger och jag väntar på mera material från Katla. Vi behöver dem och jag hoppas att det kommer en live skiva med tiden.
Magisk skiva





Dock har den remastrats och släppts på nytt
detta år på Spotify så det står 2020 
Betyg 5/5

Kommentarer