Min Progg lista 25 album + Bubblare Del 1

Jag följer en blogg som heter The Swedish Progg blogg som ni vet. 
Han finns även på Facebook & vi kom in på vissa skivor som har som sina favoriter. 
Han tänker vänta med sin 25 bästa album lista, Dock blev jag inspirerad att göra en själv 
Så här kommer mitt bidrag Del 1 

Del 2 Hittar ni här




Kaipa - Kaipa
Mina favorit alla gånger
Progg eller Prog det får folk bestämma själva 

Kebnekajse - Resa Mot Okänt Mål
Mitt andra möte med Kebnekajse s musik och den växer för varje gång

Kebnekajse - II
Deras Blåa album tröttnar man aldrig på 

Nynningen - För Full Hals.
En skiva som alltid sitter som en käftsmäll

Bo Hansson - Sagan Om Ringen
Klassiker som jag älskar 

Staffan Westerberg & Thomas Wiehe ‎– Vilse I Pannkakan
En barnskiva som har skrämt många personer 

Mecki Mark Men - Running In The Summernight
Härlig progg klassiker eller psykadeliska klassiker rättare sagt.
Tröttnar inte på denna pärla

Nationalteatern - Rövarkungens Ö
Nationalteatern s bästa skiva i min bok
Dessutom så är Livet Är En Fest uttjatad 

Nynningen - Äntligen En Ny Dag
Ett mästerverk som jag håller högt 

Motvind - Känn Dig Blåst är en uppkäftig pärla
här finns allt man behöver , bra texter och rock 

Anita Livstrand - Mötet
En skiva som är en bortglömd pärla
hoppas att fler upptäcker den

Hansson & Karlsson ‎– Monument
En riktigt bra och härlig debutskiva som jag spelar ofta 



Rekyl - I Himlen Är Det För Sent
En härlig rock progg skiva som jag alltid kommer att förvånas över
hur bra den är. magi och bortglömd pärla 



Motvind - Jo Jo Ja Ja
Kanske deras bästa skiva men det beror på vilket humör man är på
Motvind tre första är självklara skivor att ha i samlingen 


Arbete & Fritid - Arbete & Fritid
En Folk jazz skiva som jag kan bara inte låta bli att spela när jag är
på gott humör.
Finns den inte i samlingen så se till att skaffa den


Rolf Lundqvist Å Arbete Å Fritid ‎– Slottsbergets Hambo Å Andra Valser
En skiva som jag har upptäckt på senare tid.
bortglömd i Arbete Å Fritid s diskografi
Kanske lite för popit vissa stunder


International Harvester ‎– Sov Gott Rose-Marie
Föregångaren till Träd Gräs & Stenar
Kanske lite för tungt vissa stunder
Jag gillar den ändå trots att det är ibland för mycket 

Midsommar - Midsommar
Progg eller inte det kan väl diskuteras
Men den får vara med på denna lista ändå
Riktigt bortglömd skiva

Blåkulla - Blåkulla
Progg eller Prog det får folk bestämma själva.
Klassiker som förtjänar att lyftas fram 

Råg I Ryggen - Råg I Ryggen
Klassiker vad finns det att säga 



Saga - Saga
Efter November så blev det en saga
Men jag gillar den med och det finns flera skivor att kolla upp med detta band 

Fläsket Brinner - Fläsket Brinner
En jazz guldklimp under Progg tiden
Klassiker 

Musikgruppen Radiomöbel ‎– Gudang Garam
En udda skiva som man antingen älskar eller hatar.
Själv så gillar jag den skarpt

John Holm - Sordin
En debutskiva som fortfarande överraskar oss alla 

Contact - Hon Kom Över Mon
En folkmusik skiva som var banbrytande när den kom ut
En del kanske gillar den eller inte
Uttjatad vissa stunder

Blå Tågets mästerverk på dubbel LP



Tillsammans - Tillsammans
En skiva som jag glömmer bort vissa stunder
Men som ändå kommer tillbaka till mig och då är det med kärlek 



Bubblare



Charlie & Esdor - Charlie & Esdor
En liten bubblare som jag hoppas att flera kommer att
upptäcka, lite åt blues hållet men helt underbar 





Blueset ‎– Rock Machine
En blues pärla som jag får lägga in med som bubblare

Knutna Nävar - Vi Skall Slåss För Vår Framtid
Kan inte bli mer rödare än så här 


Dan Berglund - En Järnarbetares Visor
En klassiker som jag glömde bort att jag hade
men nu finns den här




Björn Afzelius - Vem Är Det Som Är Rädd
En skiva jag kanske tjatat för mycket om
Men den måste ändå upp på listan 





Hela listan

1. Kaipa - Kaipa
2.Kebnekajse - Resa Mot Okänt Mål
3.Kebnekajse - II
4.Bo Hansson - Sagan Om Ringen 
5.Staffan Westerberg & Thomas Wiehe ‎– Vilse I Pannkakan
6. Mecki Mark Men - Running In The Summernight 
7. Nationalteatern - Rövarkungens Ö 
8. Nynningen - Äntligen En Ny Dag
9. Motvind - Känn Dig Blåst 
10. Anita Livstrand - Mötet
11. Hansson & Karlsson ‎– Monument
12. Rekyl - I Himlen Är Det För Sent
13. Motvind - Jo Jo Ja Ja
14. Arbete & Fritid - Arbete & Fritid 
15 . Rolf Lundqvist Å Arbete Å Fritid ‎– Slottsbergets Hambo Å Andra Valser
16. International Harvester ‎– Sov Gott Rose-Marie
17. Midsommar - Midsommar
18. Blåkulla - Blåkulla 
19. Råg I Ryggen - Råg I Ryggen 
20. Saga - Saga
21. Fläsket Brinner - Fläsket Brinner
22. Musikgruppen Radiomöbel ‎– Gudang Garam
23. John Holm - Sordin
24. Contact - Hon Kom Över Mon 
25. Tillsammans - Tillsammans

Bublare 


Charlie & Esdor - Charlie & Esdor
Blueset ‎– Rock Machine
Knutna Nävar - Vi Skall Slåss För Vår Framtid
Dan Berglund - En Järnarbetares Visor
Björn Afzelius - Vem Är Det Som Är Rädd

Kommentarer

Skicka en kommentar