Min Progg lista 25 album + Bubblare Del 2

Jag följer en blogg som heter The Swedish Progg blogg som ni vet. 
Han finns även på Facebook & vi kom in på vissa skivor som har som sina favoriter. 
Han tänker vänta med sin 25 bästa album lista, Dock blev jag inspirerad att göra en själv 
Så här kommer mitt bidrag Del 2



Tältprojektet – Vi Äro Tusenden
Klassiker inom Proggvärlden
Alltid min favoritskiva 

Dan Berglund - Vildmarken
En härlig skiva som jag aldrig kommer tröttna på
Skivan är ett mästerverk dock kom den ut efter Progg eran
Men jag håller denna högt ändå 

Samla Mammas Manna, Gregory Allan FitzPatrick - Snorungarnas Symfoni
En liten udda skiva i Samla Mammans Mannas diskografi
Men jag gillar den ändå
Klassiker

Nacksvingsligan – Från Flykt till Kamp
En skiva som gavs ut med artister på Skivbolaget
Nacksving, Känns lite som en nationalteatern skiva men starkare
Björn Afzelius gör 2 riktigt underbara låtar

Hoola Bandoola Band - Vem Kan Man Lita På?
Hoola Bandoola Band s bästa skiva vissa stunder
Kanske lite uttjatad men ändå  
Träd Gräs & Stenar - Träd Gräs & Stenar
Träd Gräs & Stenar s debutplatta som alltid växer och blir bättre för varje
gång man lyssnar på den. 



Bo Hansson – Ur Trollkarlens Hatt
Kanske lite bättre än Sagan Om Ringen
Beror på vilket humör man är på  
Kultivator – Barndomens Stigar
Ett Linköpings band på denna lista
Kanske en bortglömd pärla men jag klagar inte 



Trettioåriga Kriget - Hej På Er!
Mitt första möte med Trettioåriga Kriget  s musik
En Kärlek som aldrig kommer att försvinna 

November– En Ny Tid Är Här..
Jag vet att det är en Hårdrocksskiva egentligen
Men den skall med på listan
Klassiker

Tages – Studio
Progg eller inte så skall detta mästerverk vara med ändå
Upptäckte denna på senare tid och jag är knockad.

Life– Life
Bortglömd klassiker
Hittar ni den så köp köp köp  
Nationalteatern – Rockormen
En pjäs som en del kanske har missat med Nationalteatern
Gillar denna skarpt 



Nationalteatern - Kåldolmar & Kalsipper
Barndom fast jag upptäckte den under 90-talet.
Tröttnar aldrig på den.
Dock tror jag att titeln är från Sjörövar - Jenny svordom innan de
möter de hemska "stormfåglarna"
Mörbyligan - Mörbyligan
Egentligen Punk kanske men ändå
Mörbyligan behöver lyftas fram 



Dag Vag – Scenbuddism
Vet inte riktigt om denna passar på denna lista
Men Dag Vag s bästa skiva skall med ändå  
Solid Ground – Made In Rock
En bortglömd Hårdrock skiva som jag håller rätt högt.



Tomas Forssell – Nya Tider
En "Nynningen" skiva skulle jag kalla denna
Dock kom den ut under 80-talet.
Men den får vara med ändå

Skäggmanslaget – Snus, Mus Och Brännvin
Skäggmanslaget s bästa skiva
Synd bara att titeln inte stämmer med musiken
Folkmusik när det är som bäst 

Lotus  – Vera O'flera
En härlig Jazz skiva (Tolkningen av Bä Bä Vita Lamm
är nog det konstigaste på skivan) 
Blues Annika – Blues Annika
Hon gjorde bara en skiva och sedan så försvann hon bort
Synd för denna är riktigt härlig



Röda Bönor – Röda Bönor
Klassiker inom Kvinnorörelsen och Grupp 8
Riktigt härlig blandning 



Sånger Om Kvinnor – Sånger Om Kvinnor
Klassiker nr 2  inom Kvinnorörelsen och Grupp 8
Riktigt härlig blandning 

Rolf Wikström - Sjung Svenska Folk
En underbar Blues skiva egentligen men den passar perfekt ändå på listan 
Handgjort – Handgjort
Föregångaren till projektet "Tillsammans"
Underbar världsmusik / Folkmusik 



Convaljen / Konvaljen – Kåklåtar
En kultskiva som jag hoppas på att den kommer fram mera.
Undrar när nästa skiva med Kåklåtar kommer ut 



Bubblare



Mora Träsk – Kaviar Sånglekar Och Tigerjakt
Kanske lite progg eftersom det finns en cover av låten Ylle som finns
på Nationalteaterns Kåldolmar & Kalsipper
Men en riktigt härlig barnskiva dock

Agusa - Agusa (2017)
Nyprogg eller vad man skall kalla det
Magisk skiva som kom ut förra året
Men det känns som att skivan är insplead under 70-talet.
Så som bubblare så kommer den upp på denna lista 



Hela Listan Del 2

Tältprojektet – Vi Äro Tusenden...
Dan Berglund - Vildmarken
Samla Mammas Manna, Gregory Allan FitzPatrick - Snorungarnas Symfoni
Lilla Nacksvingsligan – Från Flykt till Kamp
Hoola Bandoola Band - Vem Kan Man Lita På? 
Träd Gräs & Stenar - Träd Gräs & Stenar
Bo Hansson – Ur Trollkarlens Hatt
Kultivator – Barndomens Stigar
Trettioåriga Kriget - Hej På Er!
November– En Ny Tid Är Här...
Tages – Studio
Life– Life
Nationalteatern – Rockormen
Nationalteatern - Kåldolmar & Kalsipper
Mörbyligan - Mörbyligan 
Dag Vag – Scenbuddism
Solid Ground – Made In Rock
Tomas Forssell – Nya Tider
Skäggmanslaget – Snus, Mus Och Brännvin
Lotus – Vera O'flera
Blues Annika – Blues Annika
Röda Bönor – Röda Bönor
Sånger Om Kvinnor – Sånger Om Kvinnor
Rolf Wikström - Sjung Svenska Folk
Handgjort – Handgjort
Convaljen / Konvaljen – Kåklåtar


Bubblare 

Mora Träsk – Kaviar Sånglekar Och Tigerjakt
Agusa - Agusa 




Det är det slut på Progglistorna för denna gång
Vilka är era favoriter så skriv en kommentar 

Kommentarer

Skicka en kommentar