LP-Skivor : Ebba Bergkvist & The FlatTire Band - Four Wings 2024

 
Omslaget till skivan är riktigt snyggt 


Baksidan med låtlista 



Gatefold uppviket med texter & info



Skivpåsen är svart



LP:n är ljusblå
Riktigt snygg


Etiketten A-Sidan 



Etiketten B-Sidan 




Lapp på omslaget 


The Sign Records Logga 







Musiker

Björn Björnehult Korning - Bas
Adam Randolph - Trummor
Erik Edgren - Leadgitarr
Ebba Bergkvist - Sång & Gitarr


Låtlista


A-Sidan


Four Wings
The Pack
Northeast Passage
Vice Versa
Seasick



B-Sidan

Backslide
Black Horses
Maverick
Treachery
Eastern Prairies



Limiterad gatefold ljusblå vinyl
skivan är 44 min lång


Ebba Bergkvist & The Flat Tire Band var en helt okänd band för mig, fick från början att det skulle 
låta som Heavy Feather. Men att detta sticker ut mera . De klår inte Blues Pills men är ändå en god nr 2

Jag är ganska säker på att de också kommer att vara obekanta för många av er där ute också, så vi kan alla dela denna förvåning & även nyfikenhet tillsammans.


Ebba Bergkvist & The Flat Tire Band som kommer från Stockholm i Sverige började som ett musikskolas soloprojekt 2017 innan det för några år sedan blev ett fullfjädrat Bluesrockband
som utan ansträngning kan röra sig mellan Garage Rock, hjärtskärande Blues och tunga gitarriff. 


Vid första lyssningen hittade jag massor av välbekanta stilar som jag omedelbart kunde relatera till, men vid den fjärde lyssningen började jag uppskatta det hela eftersom även de mer obekanta blev tydligare. Ebba Bergkvist & The Flat Tire Band är väl värda att kolla in, och Four Wings borde göra bra ifrån dem om det får den uppmärksamhet den förtjänar.

Om du är ett fan av det sena 60-talets tidiga 70-tals era av rock, då kommer Four Wings att vara något för dig att lyssna & köpa & även en del fans av countrymusik mycket väl
kan uppskatta detta coola album med många överraskningar också.

Men varför just Four Wings "Ebba Bergkvist säger att det heter så på grund av en vision som kom till henne i en dröm: ”Om jag vore en fågel skulle jag inte ha två vingar, jag skulle ha fyra”, säger hon.
På det här, se bara henne och Flat Tire Band flyga."

Four Wings är ett av de album som kommer att växa och växa på dig ju mer du lyssnar på den
Ge skivan en chans & du kommer inte bli besviken  










Betyg 4/5

Kommentarer