LP-Skivor : Black Sabbath - Paranoid 1970 / 2024


Omslaget till nyutgåvan


Baksidan med låtlista 


Gatefold uppviket 


Skivpåsen är svart 


Skivan är Röd & Svart Splatter 


Etiketten 


Lapp på omslaget 



 Musiker


Ozzy Osbourne – Sång
Tony Iommi – Elgitarr & Flöjt
Geezer Butler – Basgitarr
Bill Ward – Trummor & Congas



Låtlista

A-Sidan

War Pigs
Paranoid
Planet Caravan
Iron Man

B-Sidan

Electric Funeral
Hand of Doom
Rat Salad
Fairies Wear Boots

Limited to 2000 copies for RSD 2024.
skivan innehåller inget bonusspår


En skiva som är egentligen behöver sägas något mera om. 
Men varför inte
Jag ska erkänna att jag inte direkt har lyssnat in mig på Black Sabbaths musik mer
än Heaven & Hell &  13 skivan å nu har man då kommit till deras andra skiva som alla säger är en riktig klassiker. För det är en klassiker med stort K 

Även om jag inte riktigt kunde förstå hypen då som nu visserligen men ändå så är det en riktigt mästerverk.
Det hjälper också att jag kan lyssna på den framifrån och bakåt och njuta av det hela, uppskatta prestationerna och mest acceptera besluten längs vägen. Deras inneboende konstigheter hjälpte verkligen Black Sabbath att sticka ut förr i tiden, och den gnistan av det konstiga betyder att Paranoid förblir ett bra lyssnande även ett halvt sekel senare.


Som alltid ger det mig en enorm huvudvärk att betygsätta ett album som detta, eftersom så många olika element är värda att överväga. Ur påverkansvinkeln tror jag starkt på att Paranoid lade grunden för framtida tunga band mycket bättre än debuten, som hade lämnats bakom sig redan inom några år. 














Betyg 4/5 

Kommentarer