LP-Skivor : Fläsket Brinner – Fläsket Brinner 1971 / 2024

Omslaget till dubbel LP:n
Klassiker


Baksidan med låtlista 


Gatefolduppviket


Skivpåsen är svart


LP:n är svart & Lila 


Etiketten - LP 1 


Etiketten - LP 2 


Silence Loggan finns med 


Lapp på framsidan 


Hela Fläsket Brinner Samlingen
Fläsket Brinner LP
Fläsket CD
Bo Hansson & Fläsket Brinner LP 
Swedish Radio Recordings 4 CD- Box






Musiker 

Sten Bergman - Orgel, Flöjt
Gunnar Bergsten - Saxofon
Per Bruun - Bas
Erik Dahlbäck - Trummor
Bengt Dahlén - Gitarr
Owe Gustavsson - Dubbelbas 
Bo Hansson - Orgel & Klockor

Låtlista


A-Sidan

Gånglåten
Tysta Finskan


B-Sidan

Gunnars Dilemma
Bengans Vals
Bosses Låt
Räva
Upsala Gård
Musik Från Liljevalchs

Bonus Spår

C-Sidan

Mr.Beautiful
Collage Från Konserthuset

D-Sidan


Gulan (från Pistolteatern)

Limiterad Officiell återutgåva i 500 ex
Skulle ha släppts till RSD 2024 men blev försenad med 1 vecka
Skivan finns också på CD.

Stort Tack Stefan Dimle för att du fixade denna till mig. 



ÄNTLIGEN måste jag väl få säga rejält!!
Denna kultklassiker har äntligen fått en välförtjänt nygåva.
Det har funnits en del piratutgåvor på CD 


Hur skall man börja egentligen? Vet inte hur länge jag velat att denna pärla skulle komma ut på nypress. Tror jag även har tjatat rejält på Stefan Dimle på Mellotronen att ge ut den eftersom
han redan har gett oss en del Fläsket Brinner Musik. Men han vill bara ge ut outgivet material m.m
Så det blev blankt NEJ!


Ett av dessa album är nästan omöjligt att överskatta. Från de första tonerna av ”Gånglåten” till de sista av ”Musik från Liljevalchs” är detta progg-perfektion med allt du kan tänkas begära: bitterljuva folkharmonier, exemplariska jazzinfluenser, organisk groove, kraftfulla framträdanden, utmärkt och tydligt spel som tar aldrig om det musikaliska innehållet, och instrumentellt som det är: ingen politik. Och ett av de mest slående skivomslagen någons


”Vi är uppvärmningsband här. Fläsket Brinner heter vi.” Vi börjar med en Gånglåt




Jag blev kär i Fläsket Brinner direkt när jag hörde
 ”Gånglåten” på samlingsskivan Progghits.



En låt på ca 6 min som bara har några ackord men som bara blommar upp & svävar,
Tror jag lyssnade på den lite över 20 gånger & spelade även in låten på kassett.

Kände jag mig ner eller ledsen så var det bara att slå på kassettbandet & bara känna känslan av glädje. Sedan dess har jag verkligen gillat Fläsket Brinner & fortsätter att tipsa om bandet. Men tyvärr har jag inte sett bandet live. Men Fläsket Brinners musik kommer att finnas där oavsett vart jag är i livet.

Men vad ska man klassa eller beskriva Fläsket Brinners musik egentligen?
Musiken kan beskrivas som Spacerock eller Prog med lite skeva folkambitioner och jazziga kryddor som kommer igenom på det mest ouppbyggda sätt man kan tänka sig.
Rasande gitarrslingor med massor av fuzz tillsammans med en rytmsektion så invandad och förutfattad av sig själv, att allt annat runt den bara flyter

Över och under den här kärnan i musiken får du saxofon- och flöjtbitar som pryder saker fint, och den udda Bo Hansson-orgeln bubblar iväg som ett lerigt lavaträsk. Allt passar som hand i handske här, det finns inga överflödiga ingredienser, även om bandet vid det här laget inte hade någon riktig kontroll över vem som var med. Ungefär som The Jimi Hendrix Experience - bara med mycket fler skandinaver inblandade.

En stor lycklig familj som sponsrar fritt flödande psykedelisk jazz-tonad progressiv rock med massor av slagkraftiga stänk, koklockor, magra blåssektioner och eldig gitarr. Vad ska man inte älska här?

Fläsket Brinners debut har blivit lite av en kultskiva här i Skandinavien och jag har full förståelse för dess attraktion. Jag föll pladask för det ärligt talat. Musiken den innehåller är en underbar blandning av allt som gjorde slutet av 60-talet fantastiskt - kombinerat med det kommande decenniets nyfunna äventyrlighet. Vem som helst i denna speciella tidsperiod - känslan - sakernas natur och hur musik skulle kunna ta ett liv på egen hand:

Den här LP:n är en liveinspelning dels från Liljevalchs konstmuseum och Stockholms konserthus samt en del studioinspelat material. Vid spelningen på Konserthuset var Fläsket Brinner förband till Zappa, som för övrigt sägs varit Fläskets Brinners största inspirationskälla, vilket man inte missar.
Det här är musik för det förflutna, för nuet, för framtiden, för alla åldrar framöver.


Ljudet lyfter musiken så ingen kan tycka annat än att Fläsket Brinner är en av Sveriges främsta instrumentalgrupper. Någonsin! 


Årets nyutgåva alla kategorier. 


Betyg 5/5 

Kommentarer