LP-Skivor : Guenna - Peak Of Jin’Arrah 2024


Omslaget är riktigt läckert 
Lätt det snyggaste i år 


Baksidan med låtlista 


Textbladet bild 1 


Textbladet bild 2 


Skivan är läckert Blå


Etiketten 


Logga nr 2 



The Sign Records





Hela bandet 









Musiker

Robert Mattsson - Trummor , Sång & Flöjt
Albin Gustafsson - Elgitarr & Kör
Viktor Tjernell - Elgitarr , Synth & Kör
Oskar Johnsson - Sång , Bas & Elgitarr


Gästmusiker 

Elin Pålsson - Sång 



Låtlista

A-Sidan



Bongsai
Dimension X
Glastonbury Grove
Dark Descent


B-Sidan

Ordric Major
Weedwacker
Wizery
Guenna´s Lullaby

Limiterad i 200 ex i läckert Grön
Skivan är ca 46 min lång


Peak of Jin'Arrah är debutalbumet av Guenna . Denna foursome kommer från den sydligaste delen av Sverige och erbjuder en ganska fin blandning av luddig, progressiv och tung rock med sångharmonier – underbart beskrivet av Nick Oliveri (tidigare i QOTSA) en kväll när Guenna öppnade upp för sitt band Stöner i Malmö som följer:

Guenna låter som om YES spelade tung stonermusik, med alla harmonier och sånt. Och jag menar den goda delen av YES! Det är jävla galet!” – Jag måste säga att det fick mig att skratta och lockade mig att recensera albumet!

Resultatet av deras kreativitet och brett blandade influenser drog det fantastiska citatet ovan medan andra helt enkelt föreslår "Progressive Stoner Rock".

Inte riktigt säker på vad de ska göra av dessa killar – ibland låter de som medelålders keltiska harpister, eller Beach Boys, för det mesta är det ett tonåring Stoner-sound som är ganska bra, men som behöver lite mer variation över längden av albumet. Rätt fram fuzz-rock / pacey Stoner-rock, detta inkapslar förmodligen bandets signaturstil.

För att sammanfatta så har Guenna verkligen skapat ett toppenalbum till debut. Gruppen har en trygg identitet, trycker på rätt knappar när det skall göras, engagerar och fascinerar lyssnaren. Det är bara att gratulera Guenna som gör ett stor kliv in i värmen. Peak of Jin’Arrah är ett formidabelt debutalbum.

Trots att jag inte riktigt kan komma överens men jag är villig att säga att Guenna album 
Peak of Jin’Arrah  är lite bättre än Skraeckoedlan s The Vermillion Sky.









Betyg 5/5 

Kommentarer