LP-Skivor: Landberk - Indian Summer 1996 / 2024

Omslaget till nyutgåvan 



Baksidan med låtlista & Musiker


Booklett Bild 1


Booklett Bild 2


Booklett Bild 3


Booklett Bild 4


Booklett Bild  5


Booklett Bild 6


Booklett Bild 7


Skivpåsen Bild 1


Skivpåsen bild 2 


LP:n är svart 


Ettiketten 


CD- Utgåvan från 1996





Musiker
Stefan Dimle - Bas
Reine Fiske - Gitarr
Patric Helje - Sång
Jonas Lidholm - Trummor
Simon Nordberg - Mellotron & Keyboard



Låtlista

A-Sidan

Humanize
All Around Me
1 st Of May
I Wish I Had A Boat

B-Sidan

Dustgod
Dreamdance
Why Do I Still Sleep
Indian Summer

Skivan är 46 min lång
Nypress Limiterad Svart vinyl
Ny släppt med hela historien om Landberk, inkluderat häfte på 12 sidor.
Sleeve Design av konstnären Camilla Flink



Jag vill även passa på att tacka Stefan Dimle på Mellotronen för att jag har fått tag
på denna skiva. Även om den inte riktigt har släppts ännu. Men jag tackar ödmjukast



Landberk spelade under 1992-1996
Men under de 4 åren så släppte bandet 4 album som numera är riktiga klassiker i samlarkretsar

Landberk är även ett av Sveriges mörkaste band. Deras ljud är dystert och nästan sorgligt.
Det finns en subtil balans mellan Mellotron-ljuden, gitarrstämmorna och sången full av melankoli och rytmklyftorna från bas och trummor.

Landberk, Anektoten & Änglagård gjorde att Progen fick ett ordentligt uppsving under 90-talet
å jag vet att jag verkligen har missat en del bra skivor.
Men turligt nog så finns en del här i samlingen som ni vet.
Indian Summer blev Landberk s sista skiva & det är med viss vemod jag lyssnar på skivan.


Humanize" öppnar med lite stämning när mellotron och ett beat tar över. Sång följer.
Den här låten verkar glida med. Jag gillar den plågsamma men framträdande basen.

"All Around Me" handlar om att ha fastnat mitt i vintern. Ljuden byggs upp när sång ansluter. Bearbetad sång och mellotron innan 2 minuter och sedan tillbaka till föregående ljud när kontrasterna fortsätter.

Ett lugn före 5 1/2 minut som låter fantastiskt. Fiske spelar några intrikata melodier innan 7 1/2 minut medan det fortsätter lugnt till slutet. "1st of May" är ett datum som är väldigt meningsfullt eftersom du vet att vintern är död och borta. Så ja, vi får mer energi här när trummor dunkar, och sången är mer passionerad också. Mellotron efter en minut med en utmärkt gitarr på släptåg.

"I Wish I Had A Boat" är melankolisk när reserverad sång kommer in. Vilket underbart spår med mellotron och atmosfär.

"Dustgod" är verkligen det första uptempo-spåret och trummor och sång sticker ut. En feel good-låt. Gitarren tar ledningen innan 4 1/2 minut för att avsluta den.

"Dream Dance" Ett basintro som gitarr klumpas. Trummor och sång kommer in.
Det här är catchy men ändå mörkt och mystiskt. Ett otroligt ljud efter 3 1/2 minut med det där obevekliga beatet tillsammans med gitarr och mellotron.

"Why Do I Sleep" inleds med avslappnad gitarr när trummor och bas ansluter sig.
Sången kommer omkring en minut. Det här är ett hypnotiskt och melankoliskt spår och jag älskar det. Saker och ting blir mer passionerade sent.

"Indian Summer" har en vacker öppningsgitarrmelodi när mjuk sång ansluter sig.
Sången slutar och allt som återstår är de ensamma gitarrmelodierna.

Indian Summer kräver också att man verkligen lyssnar in den.

Indian Summer är ett utmärkt album som jag starkt rekommenderar.
& kanske är detta lätt årets kulturgärning alla kategorier.

Och glöm inte att kolla upp Morte Macabre & Paatos.







Skivan finns inte på Spotify 
Men på Youtube


Betyg 5/5 

Kommentarer