LP-Skivor : Gudars Skymning - Till Detta Var Jag Nödd Och Tvungen 2016


Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlista 


Skivpåsen är vit


LP:n är Röd 


Ettiketten


Lapp på framsidan

 





Musiker

??????


Låtlista 


A-Sidan


Olycksfågel
Ur Askan 
Djupa Revor
Gånge-Rolf
Ormens Ägg

B-Sidan

Arla I Urtid
Till Detta Var Jag Nödd Och Tvungen
Kaisers Testamente 
Vedergällning
Strövtåg I Mörkveden

Skivan är ca 51 min lång
Limiterad Röd Vinyl


Jag vet att jag har haft denna skiva för många många år sedan. Men på CD.
Den försvann i en flytt men nu finns den här hemma igen & denna gång på LP. 

Norrländska Gudars Skymning fortsätter sin vandring längs med den jordiga sjuttiotalsstig som de redan stakat ut riktningen för på sina tre föregående album. Tungt rullande sjuttiotalsrock göds med bluesgung, progressiva partier och svenska folkmusikmelodier.

Tack vare de svenska texterna så kommer man osökt att tänka på band som Abramis Brama och Magnolia men Gudars Skymning står stabilt på egna ben.

De vågar ta ut svängarna mer än tidigare och som bäst är de när de låter de tunga Iommi-riffen sammanflätas med svenska folkmusikmelodier.

Det är inte unikt men ger ändå bandet en liten särprägel som jag tycker de kan utforska mer till nästa gång. Till Detta Var Jag Nödd Och Tvungen är ytterligare ett starkt album från Gudars Skymning som imponerar mer och mer på mig.

Måste ta å se till att få tag på mera av deras skivor







Betyg 4/5 

Kommentarer