LP-Skivor Jättedam – Onda Blommor 2023

 
Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlista 



Låttexterna finns på textmeddelandet



Låttexterna finns på textmeddelandet


Skivpåsen är vit



LP:n är svart


Etiketten 



Gaphals loggan



Musiker 

Jonathan Källstedt – Leadsång & Gitarr
Emil Nilsson – Gitarr & Körsång
Christoffer Norén – Bas
Johanna Björnler – Klaviatur & Körsång
Joel Jansson – Percussion
Mattias Sundin – Trummor


Låtlista

A-Sidan


Het temp
Onda blommor
Bättre Inget
Louie Sade

B-Sidan

Hallå
Likkistan
Prognos
Aprikos

Limiterad i 500 ex
Svart vinyl



Kanske är detta en skiva jag mest har varit nyfiken på i slutet av 2023.
även om Onda Blommor av Jättedam inte riktigt nådde fram till mig förens i början av 2024.
Skivan har nästan varit slut i lager. Men till slut så fick jag tag på ett exemplar.
Så nu är det bara att sätta sig & lyssna & lyssna.

Onda Blommor är bandet Jättedams tredje album Plattan består av åtta låtar som tydligt hör ihop, sammansvetsade med en tung bas och trummor som rör sig ut och in genom låtarna.
Känslan av att bandet spelat in alla spår live i studion är trots allt påtaglig och sångaren Jonathans fantasirika filosoferande kring ämnen om högt och lågt framstår även det som improviserat.

Produktionen med en fyllig ljudbild Titelspåret är, för att nämna något, ett skruvat exempel på vintage-progg mixat med 2000-telets elektroniska ljudeffekter. Det finns mycket som är alldeles utmärkt, raffinerat och innovativt med ”Onda blommor”. Albumet tilltalade mig inte vid första genomlyssningen men får mig ändå att le brett när de smäktande tonerna i ”Louie sade” smeker hörselorganen.

Frågan om Jättedam fortfarande kan klassas som ett psykedeliskt rockband hänger i luften och mitt svar på frågan är: De distade gitarrerna och svävande mellanspelen utgör fortfarande grunden för låtarna och håller kvar bandets rötter.

Plattan växer och har en tendens att klistra sig fast i hjärnan med mer än en melodislinga. Inte mig emot, tänker jag och vänder återigen till a-sidan på vaxet.

Jag får ändå väldigt mycket Riddarna över det här bandet.  En värdig avtagare i så fall. & Det skulle vara riktigt härligt ifall  Riddarna & Jättedam skulle ge sig ut på turné.

Men Onda Blommor fortsätter att överraska mig efter runt 10 omlyssningar.
Måste se till att få tag på mer musik av Jättedam. 








Betyg 3,5/5 

Kommentarer