LP - Skivor : Trouble - Psalm 9 1984 / 2013

 
Omslaget till LP:n


Baksidan


Skivpåsen är vit.


LP:n är Rosa



Etiketten 






Musiker


Eric Wagner- Sång
Rick Wartell - Gitarrer
Bruce Franklin - Elgitarrer
Sean McAllister - Bas
Jeff Olson - Trummor

Låtlista


A-Sidan

The Tempter
Assassin
Victim Of The Insane
Revelation (Life Or Death)


B-Sidan

Bastards Will Pay
The Fall Of Lucifer
Endtime
Psalm 9
Tales Of Brave Ulysses


Skivan innehåller 9 låtar & är ca 44 min lång
Limiterad nyutgåva i Rosa vinyl





1 oktober kliver vi in i allaredan å det är väldigt konstigt att det går för fort nu detta år. 
Det börjar dra ihop sig till årsbästa listan men det blir ett senare projekt. 

Vi sparkar igång Oktober med en riktig milstolpe till Doom Metal  & Stoner.



Det hela låter läskigt och illavarslande . Det händer mycket här; från heavy metal till doom till speed, det här har allt. Man kan säga att det här är en slags riffstad. Albumet växlar mellan tjocka, tunga, doomy ögonblick, lite bluesigare grejer ibland och snabbare, nästan thrashiga riff, men allt är sammanhållet och minnesvärt. Det finns ett enormt utbud av riff men de är alla så härliga och jag garanterar att du kommer att tänka på dem hela dagen. Det finns en hel del bluesiga solon överallt och de låter läskiga som fan. De där trummorna låter så kraftfulla och intensiva och trummisen är supertight. Hans spel är verkligen felfritt och inövat till döds, och han kompletterar musiken till fantastiska resultat. Allt här osar kraft, karisma, personlighet och originalitet, men viktigast av allt,


Sida A är perfekt. Det finns absolut inga brister här. Från och med "The Tempter " hälsas vi med (vad jag bara kan anta är) ropen från de stackars själar som dömdes till fördömelse, följt av en tung som fan (heh) undergångspassage, innan vi blir träffade av dånande trummor och kraftfulla, skruvade mellantaktsriff. "Assassin" är en ren heavy metal-hymn; ingen undergång här men den underliggande olycksbådande viben är alltid närvarande.


Sedan kommer "Victim of the Insane", och wow, den här är en doozy. En hotfull och olycksbådande stämning genomsyrar spåret, det är en lång, långsam uppbyggnad tills all energi och spänning släpps på lyssnaren vid cirka 4:26. Seriöst, jag älskar den här låten. Jag fick gåshud när jag lyssnade på refränger när de där långsamma, hotfulla riffen och klaviaturerna spelas, det är som att han är på väg att gå på ett maniskt framfart. "Revelation (Life or Death)" börjar med en så saftig & doomy passage, som sedan följs av en rip-off av vad Black Sabbath gjorde 14 före detta... bara skojar, förstås, men det påminde mig särskilt om "The Wizard".



Sida B är också helt fantastisk. Jag gillade sida A lite mer och jag känner att några av låtarna här inte riktigt matchar energin som visas, men vid det här laget är det verkligen upp till personliga preferenser vilken du föredrar. "Bastards Will Pay" är ett argt, snabbare spår, texterna kompletterar det ganska bra. "The Fall of Lucifer" når inte riktigt upp till intensitetsnivån som de andra spåren, men den är inte på något sätt sämre och har ett fantastiskt slut. Slutligen, "Endtime" och "Psalm 9" är båda rifftastiska spår och visar upp mycket av det som redan visades, basen dyker upp då och då, utmärkta spår och ett passande sätt att avsluta albumet



Jag kan inte berömma det här albumet nog. Doom kommer inte mycket bättre, och för 1984 kom det här ganska tidigt. Jag har verkligen inga andra ord, lyssna bara på den jävla skivan redan, och om du redan gjorde det, gå och lyssna på den igen!










Betyg 5/5 

Kommentarer