LP - Skivor : Iron Maiden - Iron Maiden 1980 / 2014


Ett klassiskt omslag 


Baksidan med låtlista 


Skivpåsen är svart 


LP:n lika så


Etiketten 



Nypressen på LP & CD

De CD jag har med Iron Maiden för nu




 Musiker


Paul Di'Anno – Sång
Dave Murray – Elgitarr
Dennis Stratton – Elgitarr & Kör
Steve Harris – Bas & Kör
Clive Burr – Trummor


Låtlista


A-Sidan


Prowler
Remember Tomorrow
Running Free
Phantom Of The Opera


B-Sidan

Transylvania
Strange World
Charlotte The Harlot
Iron Maiden


Skivan består av 8 låtar & är ca 38 min lång

Var ska jag börja egentligen tro?? Det är så mycket minnen till denna skiva att jag inte vet hur jag skall bena ut allt. Men jag skall göra ett försök. 

Innan jag skulle stå på egna ben & ev flytta hemifrån så fann man Iron Maiden s skivor på biblioteket. 

A REAL LIVE DEAD ONE 
 finns att låna å så klart så hade man hört talas om bandet.
Men till en början så var den inget för mig utan det blev faktiskt långt 
senare 



Sedan så händer något Du är 18 år gammal å du skall flytta till egen lägenhet så min syster
( som inte alls gillar utan snarare hatar bandet) ringer till mig å frågar om jag gillar Iron Maiden.

Dum fråga men det vet du redan om. Vad tänkte du på
- Prowler
- Ja den känner jag igen.
- Remember Tomorrow

- Har du köpt Iron Maidens första skiva eller?
En pressent till dig till din nya lägenhet.


Så senare så kommer hon till min lägenhet med en skiva som har & ser ut som Eddie å


1998 utgåvan var det syrran köpte till mig 
Det blev verkligen den första kärleken till Iron Madien


Skivan gick i absurdum hemma tror att jag som mest spelade den runt 50 – 60 gånger på en vecka.
Fattar inte än i dag hur mina grannar stod ut å hur jag kunde spela den så mycket.

Allt finns här för mig å jag måste säga att fortfarande när jag lyssnar på Prowler & Transylvania så kan jag bara sitta å le över hur bra låtarna. Även om en del skulle säga att det är för monotont skramlande.
Så är det ändå en väldigt bra debut skiva för Iron Maiden undrar dock ifall det skulle mixa om skivan 
med en ny producent eller se till att bandet blir nöjda med debuten. Men det skulle nog förstöra en del
av chamen med skivan, Iron Maiden s debut är en riktig juvel i deras diskografi som sagt 
å med tiden så har det blivit en av mina favorit skivor med Iron Maiden. Alla låtar är numera klassiker i bandet repetoar & jag återkommer ständigt till denna klassiker


Men med tiden så blev det en del skivor & Bootlegs med Iron Maiden som ni redan vet på bloggen

Dock saknade jag verkligen att ha debuten på vinyl så nu gick det att få tag på den via tradera
till ett vettigt pris så det var bara att slå till. Så nu är då frågan om skivan fortfarande står sig.
Ja så klart.

Även om Iron Maiden sedan dess har kritiserat kvaliteten på albumets produktion, möttes utgivningen av kritisk och kommersiell framgång, och nådde en topp som nummer fyra på UK albumlista & hjälpte bandet att bli framträdande på det europeiska fastlandet

Av alla skivans låtar är "Phantom of the Opera", "Running Free", "Sanctuary" och "Iron Maiden" de mest spelade på bandets konsertturnéer, med den sista som spelades vid varje spelning sedan bandets start och signalerar Eddies ankomst på scenen Det är bandets enda album med gitarristen Dennis Stratton .

Den självbetitlade debuten 1980 av den stora Iron Maiden var början på en mycket lång och framgångsrik karriär och det är en av deras starkare släpp enligt min mening. Visst, den här utgåvan har inte Bruce Dickinson men det är ok! Vi vet alla att Paul Di'anno inte är lika skicklig eller så begåvad som Dickinson men hans röst är fortfarande stark och mycket råare. Det passade med bandets sound på den tiden också, eftersom bandets ljud faktiskt inte var lika polerat eller lika rent och hade definitivt några råa egenskaper i både låtskrivandet och produktionsstilen. I den meningen är det intressant att lyssna på hur Iron Maiden började med att veta vad de har blivit.


Det finns några absoluta klassiska låtar här, min favorit är Phantom Of The Opera, som är Iron Maidens första hugg på deras vanliga episka spår. Den är väldigt mångfacetterad med utmärkta gitarrmelodier sammanvävda med Steven Harriss varumärkesbasstil. Phantom Of The Opera visar också något som dyker upp genom hela CD:n och det är intressanta trumrytmer. 

Några andra nyckelpunkter i denna release inkluderar "Remember Tomorrow", mest för att det första riffet som spelades efter den tysta versen låter väldigt Sabbath och "Strange World", vilket låter som något Rainbow skulle ha gjort på 70-talet. 

Så på sätt och vis innehåller den här utgåvan några stilar av Iron Maiden som inte skulle dyka upp igen.

Alla Iron Maiden-fans borde äga den här utgåvan eftersom några av Maidens bästa tidiga verk finns här och även om gitarrspelet och basen fungerar, och till och med sången inte är så raffinerad som de skulle vara senare, dyker det upp blixtar av briljans ofta. 

Den har också ett klassiskt tidigt NWOBHM-sound som var något förlorat med de flesta releaser i stilen under mitten av 80-talet och har därmed en stark historisk betydelse också och förtjänar en plats i alla Heavy Metal-fansamlingar.

Detta är början på en era som verkligen visar att Iron Maiden är världens bästa 
heavy metal band. 



Låthöjdpunkter: Prowler, Remember Tomorrow, Phantom Of The Opera, Strange World , Transylvania, Charlot The Harlot, Iron Maiden 








Betyg 5/5  

Kommentarer