Musik på CD : Halva Mänskligheten - Spikar 2022


Omslaget till EP:n




Låtlista + CD
Limiterad i 2 ex 



LP - CD-R








Musiker


Sara Sjöblom - sång
Johan Sandberg - gitarr
Erik Ullvin - Trummor
Håkan Eklund - Bas



Låtlista på EP:n

Längtar Efter Dig 
En Fjäril I Mitt Bröst
Förlåter Mig Själv
Frida Kahlo
Kulturkanon 


5 låtar & EP.n är ca 17 min lång



Jag fick ett tips av en Håkan Eklund att jag skulle ta och kolla in hans band
Halva Mänskligheten, som spelar en sorts Nyprogg eller Nypunk.
Bandet har släppt ett album & ett par singlar sedan de bildades 2015





Bandet & Kompisgänget






Det kom ett PM till mig på Facebook Messinger 

"Halva Mänskligheten släppte sin nya Ep Spikar idag och algoritmer är som mest vaksam de 24:a första timmarna. Så jag tänkte fråga om du skulle kunna tänka dig slå på spotify en stund med vår skiva? Det funkar även om du har volym på noll, ifall du hatar låtarna " 

Spikar spelades in en dag under senhösten och denna gång hade vi en något lös tanke att vi skulle bestämma slutformen på låtarna när de spelades in. Vi hade 7 låtfragment med oss och av det blev det 5 som nådde hela vägen fram till slutresultatet. Med oss i studion ska nämnas att vi hade Mattias Söderlund som allt-i-allo och han är en stor del att tacka för att det gick så smidigt som det ändå gick.

Kan väl nämnas att dom 5 låtarna är i lite olika stilar men har det gemensamma i att vi försökt omfamna och bevara det direkta. Det är inte mycket omtagningar. Låten Frida Kahlo är delvis improviserad och avslutande låten Kulturkanon är närmast en musikframförd dikt, vars ackord och melodi skapades minutrarna innan den spelades in.

Skivan inleds trallvänligt, blir powerpop, blir rock, blir improvisationsblues och avslutas med garage-visa. Hoppas du gillar. 


Halva Mänskligheten  finns här redan på bloggen som ni vet sedan i början av året.
Bandet är flitiga i studion å kommer här med en 5 låtars EP som är trallvänliga & även bli lite rörd
av. Låtarna är mellan 2-5 min långa. Å det bara flyter på fram tills det är dags att lyssna på den igen. 


Deras skiva Nyprogg kom även i år å den har gått varm ett antal gånger å jag tröttnar inte.
Spikar är lite vassare än Nyprogg men det är inget dåligt med det alls. Det blir bara bättre & bättre.


Halva Mänskligheten började spela 2014 och har genom åren gjort sig ett namn i främst mellersta Sverige. Bandet säger sig, som kommande skivans titel antyder, spela nyprogg

Epn som släpps är, i likhet med Halva Mänsklighetens tidigare skivor, en platta som spänner över en mängd olika musikstilar. Det är mer än slump än ett medvetet val. Bandet är spretiga och ser det snarare som en styrka än en svaghet


Det skulle inte förvåna mig om det är det Skivan finns bara på Spotify än så länge
jag hoppas verkligen att bandet kan få ett skivkontrakt.


Undrar om det finns lite mera material kvar. Dock borde man kunna slå ihop Nyprogg & Spikar.
Det passar ihop perfekt. Förövrigt så är nog låtarna Längtar Efter Dig & En Fjäril I Mitt Bröst , de starkaste spåren på EP:n.

Dalaplan får snart ge vika för Halva Mänskligheten.
Vi behöver Halva Mänskligheten å deras musik. 





             






Betyg 3,5 /5 

Kommentarer