Musik på CD : Grovjobb - Vättarnas Fest 2000



Omslaget till CD:n


Baksidan med låtlista & info m.m



Booklett + CD




CD:n



Skivbolagets logga 






Musiker

Jerry Johansson - Gitarr &Sitar
Simon Krarup Jensen - Flöjt
Jesper Jarold - Bas & Violin
Ola Wolfhechel Jensen - Trummor

Gästmusiker

Salmaan Raza - Tabla


Låtlista på CD:n


Visa Från Arendal
Gäddans Jakt
Gånglåt
Sauna
Skogsgläntan / Vättarnas Fest

Skivan är ca 40 min lång 


Nu till ett band som jag aldrig har hört talas om eller så men det var så att jag
fick ett PM av en god vän som ville sälja denna skiva Vättarnas Fest av bandet Grovjobb
Bandet är från Göteborg och spelar en form av instrumental progressive rock.
Men de har även visa element av folkmusik.


Grovjobbs musik låter om den gjordes 1976 eller ännu tidigare, atmosfären, sättet de lyckas skapa passagerna ger en känsla att man lyssnar på något obskyrt mitten av 70-talets band


Grovjobb är ett svenskt band som bildades 1995. De släppte sin debut-CD "Landet Leverpastej" i oktober 1998. Detta är deras andra CD och den innehåller instrumental psykedelisk och progressiv folkmusik till band och artister som Agusa , Bo Hansson , Jethro Tull , Kebnekajse , Landberk
& Made In Sweden Ibland finns det också några jazzrock-ögonblick i deras musik.

Under sin storhetstid släppte Grovjobb tre, numera mycket eftertraktade cd-skivor (på Garageland Records), som en och annan bestod av magiska låtar och texturer, alla nära kopplade till mörka skogar och okända krafter som gömde sig i de svenska skogarna.

Skivan kom ut 2000 & är deras andra skiva. Intresset verkar finnas kvar ändå för bandet eftersom kom ut en vinylutgåva 2016.
 
Omslaget är målad av Hans Arnold (gick bort 2010) Frid över hans minne. Mindes för ett vagt ögonblick att jag har sett den någonstans.
Vättarnas Fest är en skiva 5 låtar och klickar på mellan 4-6 min utom titelspåret som är ca 20 min lång.


De sista styckena är ett epos på över 19 minuter, en riktig resa i sitt unika sound, med ett trippy sitaröppningssolo och underbara flöjt- och gitarrögonblick. Ibland kan deras musik någon gång jämföras med deras countrykollega Anglagard, Kebnekaise och till och med på ställen jag kan här på grund av flöjtljudet några Jethro Tull

När skivans femte och sista låt, den nära tjugo minuter långa titellåten, närmar sig slutet kommer jag på mig själv med att tänka att “här vill jag alltid stanna”.

Så, äntligen ett mästerverk av progressiv rock med folkinfluenser, ett album som måste samlas utan tvekan, värt varenda sekund av det.









Betyg 4/5 

Kommentarer