LP - Skivor : Rainbow Promise - Rainbow Promise 1972 / 2021


Omslaget till LP:n


Baksidan med bandet &/ Låtlista 


Textbladet A-Sidan


Textbladet B-Sidan


Skivpåsen är svart


LP:n lika så


Etiketten A-Sidan


Etiketten B-Sidan



Limited Run Vinyl serien 


Skivbolagets logga 

 



Musiker

Steve Powell - Sång och rytmgitarr
Ric Bowers - Gitarr
Richard Slaton - Akustisk rytmgitarr
Leonard Brannon - Bas
Dennis Jones - Trummor

Låtlista


A-Sidan

Get Ready
Someone You Need
Do You Hear
Romans 8-28
The Joy Of The Lord

B-Sidan

I've Got The Rebirth
Prophecy
Little Country Church
Please Don't Refuse Him


Nnypress på 140 g svart vinyl
Skivan är ca 30 min lång å finns tyvärr inte på Spotify



Denna skiva har jag varit rätt så nyfiken på men kollar man på vad ett original kostar så blir man nog väldigt förvånad att den ligger på ca 6.000 kr enligt discogs.

Skivan är en riktig raritet bland Kristen psychadelisk rock Men som numera tack vare Retroactive Records gjort att skivan finns utgiven igen i 500 ex . Turligt nog så gick det att beställa den till mig.

Jag äger inte en original vinylkopia till Rainbow Promiseså kan inte erbjuda jämförelse när det gäller Rob Colwell (Bombworks Sound) re-mastering. Det förtjänar dock att noteras att den ursprungliga analoga inspelningen ger ett naturligt och varmt ljud där all instrumentering rent sticker ut. Jag ger kredit åt re-mastering, jag känner inte av något av det leriga eller tunna man kan förvänta sig av en tidig 70-tals oberoende inspelning.

Bra album, med en blandning av hård och mjuk rock , och med Fuzz- gitarr, vokalharmoni och kristna texter.

Med sina klassiska rocknyanser, akustiska gitarrlutningar och psykedeliska benägenhet, skriker Rainbow Promise och dess självbetitlade debut i fullängd retro 70-talsrock.

En av de främsta kristna psykologiska rariteterna är detta skräddarsydda gitarrbaserade lantliga rockmonster från femmannabandet "Rainbow Promise", med starka västkustvibbar som på deras bästa minns "Wilson McKinley". Scenen är satt från början med en drivande rocker "Get Ready" med vassa elektriska gitarrledningar. "Someone You Need" följer med några av de mest intensiva brännande ekade wah-wah gitarren på skiva.



Jag identifierar mig med Rainbow Promise som ett väldigt bra klassiskt sjuttiotalsrockalbum. Ja, det kan upplevas musikaliskt daterat när man räknar med dess tidiga sjuttiotalssläpp, men man kan inte förneka styrkor inom områdena låtskrivande och musikerskap. Jag tar särskilt till de mer rockfokuserade låtarna - "Get Ready", Someone You Need", "Do You Hear", "I've Got The Rebirth" och "Prophecy" - med tanke på att ingenting jag hoppar över i det albumet bevisar förvånansvärt konsekvent.


Är du ett fan av Jesus Music, klassisk rock och sjuttiotalsrock i allmänhet eller har letat efter denna förlorade pärla i flera år, gör då Rainbow Promise till ett nödvändigt köp. Tack till Retroactive Records för att ha gjort det tillgängligt efter att ha varit ur tryck i bokstavligen decennier.




Skivan finns som sagt tyvärr inte på spotify men den går att lyssna på här




Betyg 4/5 

Kommentarer