LP - Skivor : Uppåt Väggarna - Jag Hatar Politik 1971/ 2022


Omslaget till 12-Tums EP:n





Baksidan med låtlista + bandet 


Skivpåsen är vit


Textbladet bild 1


Textbladet bild 2


Skivan är läckert Röd 


Etiketten 





 Musiker

Dan Svensson - Bas
Thomas Wiklund - Trummor
Dante Holmberg - Elgitarr
Johan Walin - Sång & Elgitarr
Hans Karlander - Slagverk

Låtlista


A-Sidan

Jag hatar politik
Jag färdas

B-Sidan

Kärlek kan inte köpas för pengar
Look into my mind

Sida A: hämtad från deras singel från 1971
Sida B: tidigare outgivna demos"
Röd vinyl 100 exemplar 




Uppåt Väggarna hade jag redan hört i samlingen Who Will Buy These Wonderful Evils Volume III som jag redan har bloggat om redan 




jag hade hört talas och fått tips att denna nypress skulle komma ut å så tillslut så gick det att få tag på den via en säljare på Facebook (Hej Janne Stark) så det blev att beställa denna röda utgåva.



Uppåt Väggarna (SE), förmodligen ett av de mest obskyra tidiga 70-talets proto hårdrocksband som vuxit fram från Sverige. Redan 1970 hade den svenska hårdrocksscenen precis tagit sitt första djupa andetag när bandet November avtäckte sitt riffladdade debutalbum, En ny tid är här

Senare samma år började ett annat band ta form. De började som ett coverband, men var också starkt influerade av de tidigare nämnda pionjärerna. Bandet fick namnet UUppåt Väggarna, ett svenskt uttryck som betyder "Outrageous" eller "Absurd"), och 1971 släppte de sin första och enda 7" singel,
Jag hatar politik/Jag färdas, som stolt visar av sina novemberinfluenser.

Uppåt Väggarna s ensamma singel släpptes på det oberoende Efel-etiketten och har blivit ett mycket samlarobjekt, både för dess historiska värde och kvaliteten på bandets låtskrivande


Jag hatar politik är nog den låten som bandet alltid kommer vara känd för å nu när vi får 2 bonusspår så hoppas man att de kommer att få lite nya fans eller att folk får upp öronen för dem
Kärlek kan inte köpas för pengar verkar ha samplat lite av Contacts Hon Kom Över Mon.
Eller i alla fall lånat ett par rader ifrån låten


Men det är ändå en riktig kulturgärning att efter 51 år, ges nu Jag hatar politik ut på nytt, ackompanjerad av två tidigare okända och outgivna bonusspår, inspelade senare samma år. Ett äkta samlarobjekt, nu i 12-tumsformat inklusive berättelsen om bandet,





Skivan finns på Bandcamp bara denna gång




Betyg 4/5 

Kommentarer