Musik på CD : Kaipa - Urskog 2022


Omslaget till CD:n 


Baksidan med låtlista 


Booklett + CD 


CD:n


En liten lapp på omslaget 






Musiker

Patrik Lundström - Sång
Aleena Gibson - Sång
Hans Lundin - Keyboards & Sång
Per Nilsson - Gitarrer
Jonas Reingold - Bas
Darby Todd - Trummor





Låtlista på CD:n


The Frozen Dead of the Night
In a World of Pines
Urskog
Wilderness Excursion
In the Wastelands of My Mind
The Bitter Setting Sun


Låtarna är mellan 8-18 min långa
Digipack CD-utgåva




Nytt material med progrockarna Kaipa som aldrig ger sig ut på turné eller så utan de släpper studio-skivor istället. Lite tråkigt att man inte kan få se sitt favoritband live. Men det är inget att göra åt saken. Kaipa finns redan här på bloggen som ni vet annars hittar ni dem här!.

Nu är det dags att sätta tänderna i deras 14:de studioalbum som heter Urskog!.
Det är en skiva som innehåller 6 låtar och det är inte illa med tanke på vad som serveras




Skivan börjar med är The Frozen Dead of the Night. Detta startar albumet starkt, med ett mycket bra 18-minuters epos som omedelbart visar upp albumets teman för de föränderliga årstiderna, med början med förändringen av vinter till vår.

Den här låten introducerar också bandets mer keyboard- och gitarrdrivna stil där de kombinerar användningen av gitarrer och keyboards för att skapa mycket symfoniska och organiskt klingande melodier. men här är det mycket mer rytmiskt, vilket är en trevligare taktväxling än vad som vanligtvis görs, och jag gillar det en hel del.


Nästa är In a World of Pines.
Håller med i samma flöde som låten tidigare, vi är nu fullt utvecklade under våren, med det har vi texter baserade på tillväxt och framåt trots en värld fylld av taggiga och taggiga tallar. Jag gillar verkligen tolkningen och användningen av naturen i texterna eftersom det tillåter användningen av att relatera saker i världen som samhällsfrågor eller personliga konflikter med mer naturfokuserade metaforer som en slöja. Plus, Aleena Gibsons sång satte verkligen dessa texter till några starka höjder. Instrumenteringsstilarna liknar den första låten, men med lite akustiska bitar för att piffa till. Ganska bra.



Härnäst kommer titelspåret, Urskog. Den enda låten på Svenska
Det är sällan man hör ett svenskt Prog-band sjunga på sitt modersmål, så att höra en låt sjungs på svenska är ganska coolt. Hur som helst, den här låten är ännu en ädelsten i en låt, super rytmiskt storslagen, super catchy och bara superbra gjord runt om. Det jag älskar mest med den här låten är trummorna. Jag känner att trummisen Darby Todd är på sitt bästa spelhumör och här gör han verkligen en fantastiskt trumspel som man bara WOW.!.


Efter det fick vi Wilderness Excursion.
Efter 3 fantastiska låtar som är lika i ton och känsla, skulle jag förvänta mig en liten förändring, men när jag kom till den här låten blev jag lite besviken. Självklart gillade jag deras sound så jag var inte arg eller ledsen över att något drastiskt förändrades, men jag förväntade mig något lite mer, och jag antar att det är huvudproblemet med albumet, det är lite slutent med sitt sound. Det känns lite formellt och använder inte genren Prog för att skapa något lite mer fräscht.

Nästa är In The Wastelands of My Mind.
Ett snyggt och fängslande keyboard intro som hämtar inspiration från ljud från andra regioner i världen, som japanska band som tar anteckningar om brittiska och amerikanska psykband som också antecknade saker som indisk musik och ibland tyska krautrockband. Det är alltid kul att höra band göra sina läxor och använda dem för att skapa fantastiska låtar. Här kan du höra en blandning av fler franska violinstilar med en mer spanskt klingande gitarr.


Det är dock inte den sista låten, det finns en till och det är ett epos på 15 minuter, The Bitter Setting Sun. Om du gillade låtarna tidigare kommer du att gilla den här väldigt mycket. Det fortsätter det rytmiska symfoniska rockljudet från de senaste låtarna samtidigt som temat säsonger och personlig tillväxt fortsätter, vilket leder till en klimatisk avslutning där vi går tillbaka till Winter, efter att vi och bandet växt till nya höjder genom albumet.
Även om slutet av låten kunde ha behövt en del arbete, kändes det definitivt som att det slutade lite abrupt,

Kaipa har släppt en skiva som verkligen förtjänar en plats högt på listorna detta år.
Hade varit roligt ifall det skulle bli en skiva på svenska igen. Men det är väl bara en önskedröm.
Eller om Kaipa & KaipaDaCapo skulle slå ihop sig å ge oss en skiva tillsammans.

Urskog är nog kanske ett av Kaipas starkaste album vi får denna gång. Jag är kär i Kaipa igen å kommer nog alltid att vara det








Betyg 5/5

Kommentarer