Musik på CD : Onkel Kånkel - Gammeldags Jul 1994


Omslaget till CD:N 


Baksidan med låtlista 


Booklett + CD


CD:n






 Musiker 

Arne Tammer - Effekter, sång

CP-Sven - Bas, sång
Epilepsi Kurt - Trummor, percussion
Håkan Onkel Kånkel Florå - Sång, gitarr, illustrationer
Stomi-Bertil - Gitarr, sång


Låtlista CD:n 


Små strålar av sperma (När det lider mot jul, Rule, Britannia!)
Nu är det jul här i vårt skjul (Julpolska)
Jag såg tomten suga pappa (I Saw Mommy Kissing Santa Claus)
Fläns öfver sjö och strand (Gläns över sjö och strand)
Jag firar julen i Polen
Bögen överraskar röven (Räven raskar över isen)
Tomtekuk ikväll (Oh Tannenbaum)
Staffan var en stjärtgosse (Staffansvisan)
Stilla natt, heliga natt
Julefröjd hos Onkel
Nu öppnas tusen horors hus (Nu tändas tusen juleljus)
Runkböget Ferdinand (Tjuren Ferdinand) Julsaga
Blinka lilla stjärtis (Blinka lilla stjärna)
Goder afton, båd herre och fru (Goder afton, goder afton (Julafton)


Gammeldags jul är ett parodiskt julalbum från 1994
Det gick in på den svenska albumlistan, där det som högst låg på 46:e plats.
Omslaget föreställer Pomperipossa mot grön bakgrund som är klädd i tomtedräkt med en erigerad penis som näsa i färd med att utföra tidelag med en gris.



Vet inte riktigt hur jag skall börja med denna skiva. En del älskar den å en del hatar den.
Är detta verkligen musik eller är det skit. Men det är lite delade meningar om vad man skall tycka om denna ”grupp” trots att det är bara är en person som spelar allt på denna platta.
”Bedrövligt , för jävligt att sådan skit får ges ut”. Är detta ett skämt??
Jag talar inte om Håkan Hellström även om folk kan tro det. Nej detta är något mycket bättre. Onkel Kånkel. Alla kan nog känna igen sig lite hur det låter.
Många vänner säger att det är kult å en den frågar hur du kan lyssna på detta.



Det började med att jag hörde hans Julskiva på Kassett på fritids.
Vet att jag spelade den flera gånger å folk var galna över att detta fick spelas
Det blev att fortsätta jaga denna skiva. tack vare Fildelningen så fick jag tag på den i MP3.
Men då visste jag inte att jag skulle få ha den skivan på CD för bara 250 kr många år senare.


Men saken är den har man lyssnat en gång så blir man fast.
Även om det är det uddaste i samlingen så finns den är.

Det är skitit , bedrövligt & riktigt bra. Även om det är inte för barn.

Tror inte att denna klassiker å kultpärla finns på Spotify men alla som har hört denna skiva
vet jag pratar om. 


Betyg 5/5

Kommentarer