LP - Skivor : Dan Berglund – Vildmarken 1987


Omslaget till LP:n


Baksidan med info om Musiker, 
Låtlista & Dan Berglund själv


Textbladet bild 1 


Textbladet bild 2 


Skivpåsen 


LP.n är svart 


Etiketten 


Skivbolaget YTF 




 Musiker 

Dan Berglund – Sång
Mats Grunberg – Gitarr
Anders Jormin – Bas
Raymond Karlsson – Trummor
Ove Larsson – Trombon
Harald Svensson – Klaviatur, Dragspel, Saxofon
Staffan Svensson – Trumpet



Låtlista

A-Sidan 


Vinterlegend
Frasse Swahns Romance
Tillägnad
Vildmarken
Lilla Villastad


B-Sidan 

Nattvandrare
Kring Marstrands Fästning
Jag Reglar Min Dörr För Varje Missionär
Ack Vi
Orfeus




Bortglömd pärla, Kultfigur, Comeback??
Denna gång skall vi till en skiva jag inte riktigt vet hur jag skall börja med.

Men vi tar det från början. Nu får ni tänka er att man sitter vid datorn å laddar ner musik.
Jag hade först hört han skiva En Järnarbetares Visor (Som finns här hemma på LP).
Sedan så fanns det en skiva som heter ”Vildmarken”. Som innehåller 10 låtar.
Skivan är hans tredje album å gavs ut på YTF(r) på LP å på CD av MNW 1988.

Vildmarken blev en skiva som jag återkom till där i MP3- spelaren. Vet inte riktigt varför men det blev en favoritskiva att lyssna å lyssna å även lite över 500 gånger.
Skivan blev en tillflykt när man mådde dåligt eller känner sig nedstämd eller hade problem hemma.
Det var bara å spela den å bara följa med hans visor å betraktelser.

Det var något speciellt med honom. Med rösten. Med melodierna. Med tilltalet i texterna. Där stod en människa och sjöng om Älvsborgsbron, om folk som grillar tournedos, om uppsvällda pommes frites och påtända typer. Om en snubbe som heter Frasse Swahn. Och om Marstrands fästning som var murad av fångar som själva fick bära/sitt mörker till klippan i Bohuslän en gång.


Blev bara så tagen av låtarna. Alltifrån en stackare som får ett elände när han träffar en kvinna. Kärleken till sin hustru, Även hur gulligt det kan vara ibland i en småstadsidyll.
Men även blandning å sentimentaliteten i Nattvandrare som jag vet inte hur många gånger jag har
lyssnat på den. Sedan en utsökt bugning till Evert Taube. Samtidigt så är det nog hans mest allvarliga skiva. Sedan så gör hans medmusikanter en hel del av upplevelsen.



Vildmarken fick en litet uppsving 2010 när skivbolaget Brus & Knaster gav ut en nyutgåva med
förbättrat ljud på nytt omslag. Låtarna är de samma som finns här. Skivan förtjänar det.


Åren gick å jag tänkte att jag måste ha tag i Vildmarken på skiva.
Så det blev att kolla runt å se om man kan hitta den förr eller senare. (Jakten är en del av nöjet som vi vet) så en dag så fanns den på Tradera. Det blev en liten budgivning men till slut så vann jag den.

Hoppade högt när jag vann skivan. En skiva jag verkligen kommer alltid att älska å hålla högt.
Kanske är det väl lite att ta i. Men det är sant. Vildmarken är nog å förblir en av Dan Berglunds
bästa skiva. Å frågan är om han inte kommer att vara en av våra bästa Trubadurer å även en av de bästa låtskrivare Sverige har.

Vildmarken har en given plats i min samling å jag är glad över att ha Dan Berglund s 2 bästa skivor i samlingen 




En Järnarbetares Visor till Vänster
Vildmarken till Höger.










Betyg 5/5 

Kommentarer