Musik på Spotify : Motvind - Vrakgods från älvens mynning 2022


Omslaget till samlingen





Musiker

Motvind - Olika sättningar

Låtlista

Feta Snutar
Fikapaus
Bakfull,
Lära För Livet,
Törst,
Plockepinn,
Bara En Sommar
Stormvarning
Djävlar.

Samlingen innehåller 9 låtar. 
ca 38 min






En liten Affich kom upp på Facebook
Härliga nyheter 




1 maj år 2022 så hände något jag inte trodde skulle ske. Tänkte att detta stämmer inte.
Men det gjorde det, Motvind hade lagt upp all sin musik utom 2 låtar (Robot & Solidaritetsrock)
samarbete med Warner Music Sweden ge ut all musik från samtliga plattor i digital form på nätet.

Nu fanns deras skivor Känn Dig Blåst, Jo Jo Ja Ja , Snacka Går Ju, Motvind, Hjärta Av Stål & Kamikaze. Men sedan så fanns det en liten överraskning eller en rejäl guldgruva för de inbitna fansen.
Jag skulle nog säga att jag är ett av de fansen. 

Albumet heter ”Vrakgods från älvens mynning” som innehåller material från
samtliga samlingsalbum och singlar där Motvind medverkat.

Den gjorde mig lite nyfiken å jag bara ropade rakt ut. när man fick se låtlistan
Här finns det låtar som jag trodde aldrig att jag skulle få höra igen. En del finns på Youtube & på fildelningsnätverken. Men det är så usel kvalitet att man bara skakar på huvudet.


Vrakgods från älvens mynning innehåller 9 låtar. Men vilken låtlista
Feta Snutar, Fikapaus , Bakfull, Lära För Livet, Törst, Plockepinn, Bara En Sommar, Stormvarning & Djävlar.



Alla låtarna är så galet bra att jag bara njuter. Gitarrerna på Feta Snutar & även på Fikapaus.
Men även låten Bakfull kommer nog alltid vara aktuell oavsett vilka åsikter vi har. En bortglömd pärla med bandet. Texten, Riffet och man hoppas väl att bandet spelar den låten live.

Lära För Livet vad skall man säga om den rockpärlan. Fattar inte som sagt varför den inte gavs ut på Singel. Göran Ekstrands Röst har aldrig låtit bättre.


Törst har jag hört innan eftersom den finns på Slaget Vid Stångebro. En hemsk tanke som jag hoppas på att aldrig bli själv eftersom vi har Alkoholism i familjen.

Plockepinn har jag inte hört förut skall jag erkänna. Den skulle nog ha passat in på Motvind skivan som de gjorde ihop med Narren.

Bara En Sommar finns på Innan Stormen skivan. Jag skulle väldigt gärna vilja höra den live.
Det skulle nog kunna bli riktigt magiskt nu när allt kommer tillbaka efter 2 års isolering.


Låten Stormvarning är ett levande exempel på hur det är för Motvind att göra lite mjukare låtar.
Får alltid gåshud när jag hör den.

Sista Låten Djävlar. Säger bara världsklass å jag kan ibland undrar hur det skulle vara ifall
Djälvulen skulle säga att han har varit naiv. Jag gillar verkligen blåset på skivan.


Dock saknar jag en låt på samlingen. 
Den utsökta Opiets Väg Men den finns på Progglådan på Spotify som tur är
 

Juris Salmins & Warner Music Sweden har verkligen gjort en rejäl Kulturgärning för att ge ut Motvind s musik igen, Hoppas att nya fans kommer att upptäcka Motvind s musik.
Det är ett rockarv som inte får försvinna.


Nu väntar man bara att den nya skivan kommer ut snart.






Årets nyutgåva & Kulturgärning alla kategorier

Betyg 4/5 

Kommentarer