Musik på CD : Shaggy - Lessons For Beginners 1975 / 2020


Omslaget till CD:n


Baksidan med bandet + Låtlista 


Booklett + CD 


CD:n


Musiker


Janne Gustavsson – Bas & Sång
Kurt Kastner – Trummor & Kör
Jan Rognas – Lead & Akustiska Gitarrer
Thomas Engstrom – Sång
Thomas J. Ryan – Orgel & Kör


Låtlista CD:n 


Destination Nowhere
Vengeance
Bitch
No Strings
Lessons For Beginners
On The Road
Nobody Cares
I Can Feel
Brink Of Nowhere

Bonus Tracks

I Don't Know
Sea Queen
Sunshine
Lessons For Beginners





Återutgivning av dundrande svensk hårdrock från 1975.
År 2020 är det 45 år sedan original albumet släpptes på vinyl, vilket gör det till ett måste för alla musikfantasters samling.

Den ursprungliga vinylskivan får tresiffriga priser och är näst intill omöjlig att hitta.
Men med tack & hjälp av Janne Stark fick vi denna nyutgåva som även innehåller bonusmaterial som inte fanns på albumet och även få albumet Remixat och Remastrat från de ursprungliga masterbanden.
I häftet kan du också hitta bandets historia, texter till alla låtar och fantastiska bandbilder.

Nu kommer vi till andra saker. Denna gång blir det en skiva som jag inte riktigt vet något om
Men jag har ett litet konstigt förhållande till den. Även om jag inte har hört den alls.
Shaggy – Lessons For Beginners . Som för övrigt firar 45 år 2020.

Jag hörde talas om den när sidan Progg.se var aktiv den kom upp som en av de mest eftersökta skivorna från proggeran. (Sedan om man skall kalla det för progg eller Blues / Hårdrock det är frågan det) LP:n var redan för dyr. Original LP:n går på ca 2.000 Kr.

Visste att det hade kommit ut en CD- utgåva men den var fick man redan på en ”Piratskiva”
(RetroActs utgåva från 2004. Mellotronen hade den att köpa eller få tag på var den verkligen något speciellt med den Men jag köpte den aldrig å det är jag glad över eftersom det var bara en dålig ”piratskiva” Skivan finns inofficiellt återutgiven på CD (bootleg) någon gång på 2000-talet med enkelt konvolut. som bara hade överförts från en knastrig LP.

Men skam den som ger sig. Lessons For Beginners skulle jag bara ha i samlingen.
Missade den då å så en dag så lade Janne Stark upp att han hade denna CD till försäljning.
Så var det bara att slå till. Så till slut så kom denna kult skiva till samlingen. Det tog ett tag
men nu är den i samlingen.


Var det värt väntan. Det var det. Vad är detta för härlig mix av Uriah Heep & Deep Purple.
Å varför har det inte uppmärksammats tidigare. Kanske är detta 2020 års kulturgärning.
Remastrad & ommixad. Men även officiellt utgiven å även med en del bilder + bonusspår.


Två specifika höjdpunkter för mig var de instrumentala snitten "Lessons for Beginners" och sologitarrstycket "I Can Feel." Den förstnämnda är ett mycket smart spel på EDVARD GRIEGs "The Hall of the Mountain King", och det drar inga slag. Låten vevar från öppningen till slutet, och visar den musikaliska skicklighet jag redan har antytt. "I Can Feel", som jag sa, är ett solo-akustiskt klassiskt gitarrstycke, som kan ha fått den mäktige Steve Howe av YES-berömdheten att börja resa sig. För att vara från 1975 så verkar den fortfarande vara aktuell å med nysläppet så hoppas man verkligen att bandet får nya fans.



Shaggy har fortsatt att spela in ny musik å har släppt 4 skivor. Den senaste skivan släpptes 2020.
Jag hoppas att bandet ger sig ut en turné det skulle nog vara en upplevelse i sig.








Betyg 5/5 

Kommentarer