LP - Skivor : Brända Ängar - Brända Ängar 2022


Omslaget till LP:n  


Baksidan med låtlista & Bandet 


Skivpåsen är svart 


LP:n också 


Etiketten 


Skivbolagets logga 



 

Musiker 

Jonas Rydberg - Bas , Synt, Elgitarr & Kör
Joel Svensson - Trummor & Percussion
Linus Svensson - Sång Elgitarr , Bas & Synt


Låtlista

A-Sidan

Den Sovande Elden
Svart Skörd
Mot Nollpunkten
Hypnagogen
Bister Idyll


B-Sidan 

Skrattspeglar
Monoliter
Dimsyn
Tyrannerna Faller
Signaler

Skivan är  ca 39 min lång
Limiterad i 300 exemplar 


Som ni vet så kan jag snubbla över musik av någon anledning. Det kan vara via Facebook, Bandcamp & även musiktips. I detta fall var det så att jag kollade upp Skivbolaget Kommun som ger ut Agusa skivorna å när jag kollade upp nyutgåvan av Två på Discogs så kom detta band upp.

Så det blev att kolla upp denna skiva. Den finns inte på Spotify eller så. Bara på Bandcamp & även Youtube. Men det blev en genomlyssning via Bandcamp å det konstiga är att man bara hör tonerna över att man bara undrar hur det kommer sig att sådan här musik inte får mera utrymme.

Gapande på jobbet så blev det en genomlyssning och sedan en till å en till.
Jag tänkte att detta måste jag ha så det blev en beställning via bandet å som tur är så gick det att få tag på ett ex av skivan som ni ser. Den finns bara i 300 ex vad jag vet än så länge.

Göteborgsbandet Brända Ängar har släppt sin debutskiva
Det känns som bandet har sneglat lite på Dungen, Träd Gräs & Stenar & Agusa.
punkighet i de tio spåren är det med influenser från ovan nämnda progg, folk-, psych- och spacerock som de nu valt att formulera sig.

Tillsammans med texter på svenska är detta ett riktigt guldkorn bland kattguldet i vår tids musikflöde. Jag hade dock gärna sett att texterna följde med albumet för att fullt ut kunna ta del av verken.


Tänk er att Kjell Höglund vore sångare i Träd Gräs och Stenar eller om
Jakob Sjöholm från Träd Gräs och Stenar tagit ton i ett unplugged Skraeckoedlan.


Inslaget av space- och psychrock gör att de tar av från progg-spåret och rangerar in på vad som i mångt och mycket låter eget och särpräglat. Bitvis kan man dessutom ana en släng av stonerrock – i samklang med de negativa konnationer plattans tema verkar kretsa kring. Det finns nämligen en mollanstruken underton i såväl musiken som i texterna som är tilltalande och som rimmar väl med en svensk folkrock-tradition. Samtidigt så gör Orgeln en stor del av musiken också så det finns nog lite Bo Hansson influenser
 
För att vara en debutskiva så går ändå  Brända Ängar långt å jag ser verkligen fram emot mera
musik av bandet. 











Betyg 4/5 

Kommentarer