Musik på CD : Halva Mänskligheten - NYPROGG 2022


Omslaget



Låtlista till vänster
CD-R till höger 


CD - R











Musiker

Sara Sjöblom - Sång
Johan Sandberg - Gitarr
Erik Ullvin - Trummor
Håkan Eklund - Bas


Låtlista på EP:n



1. Grönväxt
2.Rädd För Rika
3.Tusen Apor
4. Gör En Saga
5.Lämmel
6. Hur Svårt
7.Våldskapital


EP:n innehåller 7 spår å är ca 22 min lång.



Jag fick ett tips av en Håkan Eklund att jag skulle ta och kolla in hans band
Halva Mänskligheten, som spelar en sorts Nyprogg eller Nypunk.
Bandet har släppt ett album & ett par singlar sedan de bildades 2015



Bandet & Kompisgänget




Halva Mänskligheten började spela 2014 och har genom åren gjort sig ett namn i främst mellersta Sverige. Bandet säger sig, som kommande skivans titel antyder, spela nyprogg

Epn som släpps är, i likhet med Halva Mänsklighetens tidigare skivor, en platta som spänner över en mängd olika musikstilar. Det är mer än slump än ett medvetet val. Bandet är spretiga och ser det snarare som en styrka än en svaghet

NYPROGG !! är Halva Mänskligheten s nya EP som släpptes den
Bandet sparkar igång med ett litet lånat Riff från Black Sabbath så det är med glädje

Låten Rädd för Rika är nog en av skivans överraskningar, Lite Jazz piano komp å en Kör som sitter i huvudet efteråt ”Är Det Något Som Du Tänker På”. Med en liten pik till Kyrkan.
Men ändå så sammafattar det en hel del av folk tänker på vissa gånger.


Tusen Apor är en av skivans bästa låtar men även till viss del även en liten sorgesn
Dansbands låt, Men bara nästan Å låten sitter verkligen i huvudet


Gör En Saga, Hur Svårt är skivans lite starkare låtar
Samtidigt så undrar man hur många gånger man kan spelar Garage - Gospeln Våldskapital


Nyprogg har väldigt många olika stilar som gör den rättvisa.
Alltifrån Hårdrock till Jazz å utan att det blir tråkigt så kommer skivan att bara spelas å
spelas å det finns alltid nya lager att upptäcka. Kanske är detta en av årets starkaste skivor tro?


Det skulle inte förvåna mig om det är det Skivan finns bara på Spotify än så länge
jag hoppas verkligen att bandet kan få ett skivkontrakt.

Vi behöver Halva Mänskligheten å deras musik.









Betyg 5/5 

Kommentarer

  1. Hej! Hamnade på blogg av en slump då jag sökte efter info om Nationalteatern, men tur var det då jag fick tips om annan bra musik. Då vill jag ge ett tips om ett band som bara gav ut bara en LP: "Anna koka 5 ägg Jag är värd i huset" , som släpptes ca 1975 och som nu ska göra en spelning i maj i Kristiansstad och ger ut även några nygamla LP vid spelningen.
    Mvh Matti Grym i Köping

    SvaraRadera

Skicka en kommentar