Musik på CD : Opeth - Blackwater Park 20th Anniversary Edition 2001/ 2021

Omslaget till digipacken 


Baksidan med låtlista


CD + Booklett 




Musiker


Mikael Åkerfeldt – Sång, Elgitarr, Akustisk gitarr
Peter Lindgren – Elgitarr
Martin Mendez – Elbas
Martin Lopez – Trummor



Låtlista på CD:n


The Leper Affinity
Bleak 
Harvest
The Drapery Falls
Dirge For November
The Funeral Portrait
Patterns In The Ivy
Blackwater Park

Bonusspår 
 The Leper Affinity (Live)

Skivan är 1 timme & 15 min






Det första Opeth-albumet producerat av Steve Wilson resulterar i det avgörande ögonblicket för Opeths karriär. Blackwater Park är Opeths femte studiosläpp och den första releasen med producenten Steve Wilson från Porcupine Tree. Det är i detta album som Opeth äntligen har gjort ett album värdigt ett progressivt prefix till deras Death Metal.

En blandning av metal och progressiv musik. Fantastiskt, när man väl smälter deras musik. Jag personligen är inte ett fan av Metal, men den här av en anledning eller en annan gillar jag den. Det finns definitivt en progressiv känsla genom hela albumet. Just den här gruppen trycker in höljet i genren.
SW inflytande på denna är verkligen uppenbar. Den här är endast för den äventyrliga progglyssnaren!

Efter att ha läst recensionerna för Opeth-albumen blev jag fascinerad av att höra hur melodisk death metal lät. Jag var tvungen att veta, och jag hade inte en aning om vad jag skulle förvänta mig, men efter att jag fick albumet blev jag helt enkelt överväldigad.

Aldrig har jag hört ett progressivt stycke som detta låter så välproducerat. Albumet lyckas blanda sina mjuka partier med sina aggressiva partier utmärkt, som Tool och Dream Theater men Opeth tar det till det yttersta genom att blanda akustiska gitarrer med death metal growls och skrik. 

Det låter inte som ett hemskt tjafs, men det låter som att det är tänkt att vara, något vackert och mystiskt. Jag har aldrig sett något annat band försöka sig på sådana extremiteter, så hatten av för dem.


Måste säga att jag är golvad av denna skiva. Många har sagt att det är den bästa skivan av
Opeth å efter ett par varv så är jag beredd att hålla med om det.
Även om jag håller Heritage som en av de bästa av deras skivor. Men jag får nog ta och tänka om numera.












Betyg 5/5 

Kommentarer