LP - Skivor : Agusa - En Annan Värld 2021


Omslaget till LP:n 


Baksidan med bandet å låtlista 


Skivpåsen är svart 


LP:n är läckert Grön 


Etiketten 


En liten lapp på omslaget.







Musiker

Mikael Ödesjö Gitarr
Roman Andrén - keyboards
Jenny Puertas - Flöjt
Simon Ström - Bas
Tim Wallander - Trummor



Låtlista


A-Sidan


Sagobrus


B-Sidan

Uppenbarelser

Limiterad utgåva enligt lappen på omslaget
Vet inte i hur många exemplar det finns av denna utgåva.
Skivan är ca 45 min lång



Det närmar sig höst ordentligt nu när vi är inne i oktober

Det kan inte vara möjligt tänkte jag när jag fick reda på Agusa släpper nytt.
De hade inte spelat något under pandemin å ansökte om Pengar via Crowfundning & Swish
Bandet behövde ca 10.000 kr att samla in för att ge ut skivan. Det tog ca 2 dagar så var det klart.
Själv så hade jag dessvärre inte möjlighet. Men så fort skivan kommer ut så blir det ett köp
Lätt. Fick sedan reda på att det kommer i en del olika färger. Men visste inte vart man fick tag på skivorna, Frågade runt å lite till. Bandet hade ingen skiva att skicka till mig denna gång.
Men så hade RecordHeaven hade tagit in ett par utgåvor. Kollade runt å såg sedan att det fanns den gröna upplagan för ca 100 kr mer än vad den svarta skivan kostade. Tänkte att den blir det.
Sedan så var det bara att vänta tills den låg i brevlådan.

Agusa har spelat sedan Sent 2013 gick Agusa in i studion för att spela in debutalbumet Högtid, släppt i början av 2014. Under vintern bestämde sig trummisen Dag Strömkvist för att lämna och resa runt i Indien ett tag. Efter ett antal auditions gick Tim Wallander med i bandet och i början av 2015 blev Jenny Puertas på flöjt den senaste Agusa -medlemmen.

 År 2015 släppte Agusa den andra insatsen med titeln Två, följt av Agusa 2017,
och en serie livealbum mellan 2016 och 2018. Och nu, anno 2021, har Agusa släppt ett nytt album
med namnet En Annan Värld med två episka instrumentala kompositioner.

Det har dock hänt lite med bandet. Den 14 mars så slutade en av grundarna i bandet & Bassisten
Tobias Pettersson för att grunda bandet Nepal Death. Men sedan så har det tillkommit 2 nya medlemmar Roman Andrén som spelar Keyboards & Simon Ström som spelar Bas.

Skivan innehåller allt vi kan förvänta oss av Agusa.

Härlig psykadelia och ett band som verkar ha fått en nytändning med de nya medlemmarna.
Låtarna är instumentala som får en att sväva bort och bara njuta av all musik som kommer fram.
Undrar ibland hur det skulle vara ifall det var texter till musiken om det skulle bli konstigt eller 
bättre. Men det kan vi bara spekulera om. Men jag gillar det jag hört å jag måste säga att 
Bandet har blivit bättre och bättre, å med sagt så tycker jag att det övriga materialet är inte dåligt
eller så, Men det är härligt att höra ett band utvecklas och gå framåt. 

Gillar flörten med Jethro Tull-liknande flöjtravers, som bara kommer fram efter en stund,
Dock undrar jag lite om inte bandet har lyssnat lite på Bo Hansson s skiva Sagan Om Ringen
Tycker att jag hör en snutt av låten Tom Bombadill i skivans andra spår. Men jag kan ha fel

Agusa kommer nog alltid vara ett av mina stora favoritband som jag hoppas kommer att fortsätta att ge oss mera musik. Nu väntar vi bara på att det blir en liten turné nu när Pandemin har lagt av.
Hoppas verkligen. Att höra bandet Live borde vara en upplevelse i sig.






Men fram tills dess så får jag spela mig igenom 
Agusa Samlingen jag har hemma


Agusa LP  Boxen som jag lyckades få tag på för några år sedan 


Agusa - In Consert LP  till vänster
Agusa - Agusa  LP till Höger 


Agusa - Högtid CD 
Agusa - Två CD
Agusa  - Katarsis CD 
Agusa - Live In Rome CD













Betyg 5/5 

Kommentarer