Musik på CD : Trytan - Blood Of Kings 2021

 


Omslaget till CD:n 


Baksidan med bandet + Låtlista 



Booklett + CD 



CD:n


Ett litet kort på bandet följde med 




Trytan - Sylentiger 1990/2020
Trytan - Blood Of Kings 2021









Musiker

Lary Dean - Sång & Gitarrer
Jim LaVerde - Bas
Eric Gillette - Trummor, Keyboards & Sång


Gästmusiker
John Elefante & Rey Parra - Sång


Låtlista

The Descender
A Millions Hearts
Blood Of Kings
Monsters
Last Night In Dubai
Ricochet
Centrifuge
Shadow Racer
Yesterday
The Godstorm
Revelation Song



Skivan innehåller 11 låtar & är 1 timme & 20 min lång

I April 2021 fick vi ett meddelande om att skivbolaget Retroactive Records skall ge ut Trytans tredje album Blood Of Kings. Trytan har skapat ett progressivt metalalbum för att konkurrera med genrerna bäst när det gäller tekniska arrangemang, komplexa tidssignaturer, låtskrivande med episk längd och utökade instrumentpassager . Som sagt, Blood Of Kings tog också en hel del tid att nå resultat, över trettio år för att vara exakt. Så det var med stor förväntan och även spänning jag väntade på att CD:n skulle komma ut. Det blev ett givet köp å nu finns den i samlingen

Trytan är ett band som har funnit sedan 80 talet. Bandet är influerat av Rush men det är ingen Rush kopia. Dock är detta deras comeback skiva å även deras första skiva på hela 31 år så det har varit stora förväntningar på Blood Of Kings Kristen Rush musik eller Kristen Progressive Rock.

Trytan är en anokrym för To Reach Youth Through the Almighty Nazarene


Det har dock hänt lite i bandet. grundaren och sångaren / gitarristen Lary Dean, som med ett sångområde som liknar Geddy Lee hjälper till att bjuda in gruppjämförelsen till Rush.

Det är dock inte alla Dean som noterar den begåvade rytmavsnittet för trummisen Scotty Blackman och bassisten Steve Robinson för att pryda Celestial Messenger- sortimentet (den nya tidtagaren Jim Dobbs gick med i Robinson på Sylentiger ). Medan Blackman och Robinson kanske inte är med i bilden för Blood Of Kings ersätts de av alla dyra veteranmusiker i bassisten Jim LaVerde (Barren Cross) och trummisen Eric Gillette (The Neal Morse Band).

Trytan-jämförelsen med Rush kan vara överdriven utanför Geddy Lee påverkade sångaren Dean, men man kan inte förneka de progressiva nyanserna i gruppens ljud. Nej, inte Rush-stil progressiv rock men beskrivs bättre som åttiotalets metal med en progressiv kant. 

Blood Of Kings skiljer sig åt med något klassiskt material i processen, inklusive episka låtar
Låtarna är mellan 7-9 min långa precis lagom kan jag tycka även om jag hade gärna sett lite mera material från bandet. Men jag skall inte klaga ändå.

Blood Of Kings kan mycket väl vara en av årets bästa skivor alla kategorier.
Trytan låter starkare än någonsin å vilken comeback. Verkligen värt väntan på 31 år.

Ett givet köp om du är ett stort fan av Progressive Rock & Prog metal.
Såg även att Blood Of Kings är släppt på dubbel vinyl nu i septemer. 
Är lite köpsugen på den men jag får nöja mig med CD:n.

Jag har sagt det förut å jag säger det gärna igen. Detta är årets Album!! 







Betyg 5/5 

Kommentarer