Musik på CD : The Neal Morse Band - Innocence & Danger 2021



Omslaget till Digipacken


Baksidan med låtlistan 


Digipack uppviket 


Booklett + 2 CD + DVD 


CD 1 


CD 2 


DVD:n


Satt en liten lapp på omslaget 





Musiker

Neal Morse - Sång , keyboards, Gitarrer
Bill Hubauer - Orgel , Piano, Synthesizers & Sång
Eric Gillette - Elgitarrer & Sång
Randy George - Bas, & Sång
Mike Portnoy - Trummor & Sång



Låtlista

CD 1 

Do It All Again 
Bird On A Wire
Your Place In The Sun
Another Story To Tell 
The Way It Had To Be
Emergence
Not Afraid Pt. 1
Bridge Over Troubled Water


CD 2 (Danger):

Not Afraid Pt. 2
Beyond The Years


Limited 2CD+DVD Digipak (med en Making Of -dokumentär)




Neal Morse Band har jag bloggat redan om som ni alla vet.
Men nu är det dags för deras 3:dje skiva att lyssnas på, Fick denna i födelsedagspresent av en god vän
Tack Izabella, Bandet har även släppt 2 livealbum som har gått mig förbi.


En del av Neal Morse övriga musik som soloartist finns i samlingen också .
Han har fått en del kritik från en del fans att han lägger för stor vikt på sin Kristna Tro och det präglar en hel del av hans texter. Detta är faktiskt bandets kanske mest sekulära platta hittills då varken vår frälsare eller dennes farsgubbe omnämns direkt överdrivet ofta. Själv uppskattar jag budskapet men jag vet att det är något som får en del presumtiva lyssnare att välja bort bandet vilket ju är synd då musiken är av yppersta världsklass.


CD 1 har låtar på ca 3- 8 min långa
CD 2 har de längsta låtarna 19 - 31 min låga.

Innocence & Danger är en rejäl koloss med underbar progrock på ca 1 Tim & 40 min.
Det enda som kan vara lite konstigt med skivan är den magnifika covern av Simon and Garfunkels evergreen “Bridge Over Troubled Water” gör ju inte saken sämre direkt.
Men den kommer att dela en del recencenter tror jag. Men annars så finns det inget att klaga på enligt mig. The Neal Morse Band fortsätter att överraska oss rejält och det skulle inte förvåna mig ifall detta kommer att vara en av årets bästa skivor.


Vet att Transatlantic´s “The Absolute Universe” släpptes så sent som i vintras
men jag har inte fått tag på den skivan ännu



Har lyssnat på skivan ett antal gånger och man bara hittar mer och mer.
Ett lyckopiller som ibland får mig att gapa och undra hur lyckas man med att göra så här underbar musik

Jag skall erkänna att jag ger inte riktigt full pott ännu. Den får växa ett par varv till 
Men jag måste säga WOW.  










Betyg 4/5 

Kommentarer