LP - Skivor : Gaupa - Feberdröm 2020

Omslaget till LP:n



Baksidan med låtlista


Gatefold uppviket signerad av bandet 


Skivpåsen är svart 


LP:n är läckert Blå


Etiketten 





.




Musiker 

Emma Näslund - Sång
David Rosberg- Gitarrer
Daniel Nygren- Gitarrer
Erik Jerka Sävström - Bas
Jimmy Hurtig - Trummor & Slagverk


Låtlista


A-Sidan


Vakuum
Where Emperors Grow
Hjulet
Grycksbo Gånglåt



B-Sidan

Mjölksyra
Alfahonan (Shooting Blanks)
Totemdjur
Klarvaken



Limiterad i 250 exemplar

Den svenska kvinnliga stonerakten GAUPA (lodjur på svenska är från Falun
 
Gaupa är ett band som jag har hört lite om, Men som ändå har gjort mig nyfiken
Det har redan släppt en EP - skiva 2018 å förra året 2020 så kom deras skiva
Feberdröm togs emot av fans och den hamnade även rätt så högt på listorna å jag blev nyfiken så det blev en beställning på Bengans för ett tag sedan.
 
Skivan kom till slut så det var bara att sätta sig å lyssna Feberdröm heter skivan .
Musiken är Stoner som även har lite folkmusik & Folkrock i sig.
För även tankarna till bandet Lykantropi, Dock är Gaupa så mycket bättre.
Gaupa spelar progressiv stonerrock med doom / folk / psychedelic influenser samt episka
soundscapes färgade med tonsvart melankoli.

Bandet låter riktigt tajt å vilken röst sångerskan har WOW jag är golvad.

Hoppas verkligen att det kommer fram mera kvinnliga sångerskor i Stoner / Doom världen.
De behövs verkligen lyftas fram, på den scenen. 


Feberdröm är ca 40 min lång, å på något sätt så känns det bra även om man undrar om det finns lite 
mera material liggande, Men det kommer nog på nästa skiva. 

Allt byggs ihop i gemensamt arbete och skapar vägen för färden, fylld av toner och vackra världar som lyssnaren får uppleva. unika blandning av undergång, psykedelisk, folkmusik och metall. Det är en härlig Stonerresa som vi får vara med om å jag vill verkligen höra mera med tiden. Får hoppas att bandet ger sig ut på Turne eller kommer med nytt material.

Önskar dock att jag hade fått tag på denna skiva under 2020 den hade legat högt på listan
Feberdröm kommer att gå varm ett tag å ni måste verkligen kolla upp Gaupa 







Betyg 5/5 

Kommentarer