LP - Skivor : Sagor & Swing - En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta 2020


Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlista , musiker & info


Skivpåsen är svart 


LP:n lika så 



Etiketten A-Sidan






Etiketten B-Sidan






Musiker

Eric Malmberg - Minimoog & Synthesizer 
Ulf Möller - Trummor


Låtlista


A-Sidan

Karl Och Jonatan Lejon. Mot Nangijala
Nangijala
Värdshuset Guldtuppen
Mot Berger, Veder Och Kader


B-Sidan

Törnrosdalen 
Den Underjordiska Gången, Karmafallet, Katlagrottan, Jakten På Grim Och Fjalar
Striden Mot Tengil Och Hans Män, Karmanjaka
Nagilima

Denna skiva är inspelad mellan 2018 – 2020
Skivan är ca 47 min lång.


Denna skiva är en liten brasklapp på sitt eget sätt. Den kom ut egentligen ut i augusti 2020.
Men vinylutgåvan blev det lite fel på presseriet å även Brexit så nu efter ca 9 månader så kom den.
Så jag vet inte riktigt om jag skall räkna med denna skiva som 2021 släpp.

Sagor & Swing består av Eric Malmberg & Ulf Möller.
Eric Malmberg har även spelat med Bo Hansson under namnet Dubbelorganisterna

Sagor & Swing är ett band som jag inte Riktigt kan placera i min musikvärld.



Det finns en del skivor som jag bara inte kan förstå ibland.
Speciellt första gången jag hörde deras skiva Melodier & Fåglar från 2002.

Jag förstod inte deras storhet å ibland så känns det som att jag inte kommer att göra det överhuvudtaget. Men tänk så fel jag kan ha. Jag måste ta och be bandet om ursäkt.

Sedan så var det så att man fick reda på att de skulle släppa en musikalisk tolkning av
Bröderna Lejonhjärta och det fångade mitt intresse. Dock var jag bara förvånad över att bandet höll fortfarande på att spela. Deras senaste skiva kom ut 2013. 
.


Omslaget till Bo Hansson - Sagan Om Ringen musik
En skiva som alla borde känna till.


En kollega på jobbet sade att nu gör Sagor & Swing en Bo Hansson och spelar in musik till en bok.
Som Bo Hansson gjorde med Sagan Om Ringen böckerna .

Den tanken är faktiskt inte så dum skall jag erkänna. Som ni alla vet så är Bo Hansson – Sagan Om Ringen mitt favoritalbum alla gånger om. Å med tanke på att Eric Malmberg har spelat med Bo Hansson så är det en stor komplimang om du frågar mig. Skivan är en härlig blandning av både glädje & kärlek. En underbar hyllning till både Björn Isfält & Bo Hanson.

Det rör sig alltså om ljudliga utflykter kring en bok, på klassiskt Bo Hansson-manér! Bröderna Lejonhjärta har flera kompositörer och musiker genom åren tagit sig an, Björn Isfält var nog först ut och hans version är ikonisk, i en klass för sig, och Sagor & Swings tolkning är tänkt som en hommage till Isfält. Det finns ett flertal blinkningar, små ljudliga hälsningar till den mästerliga föregångaren.

Förutom Möllers trummor hörs nästan bara minimoog, orgeln dyker bara upp sporadiskt.
Men det är ingen nackdel eller så utan det är fortfarande lika magiskt vackert varje gång man spelar den. Skivan har gått varm idag å jag kommer att fortsätta spela den 
Hoppas att denna kommer att bli en lika stor klassiker som Sagan Om Ringen skivan.
Den förtjänar verkligen det , En blivande klassiker.









Betyg 5/5

Kommentarer