Vinylsinglar: Blackmore's Night – Here We Come A-Caroling 2020

Omslaget till EP:n





Baksidan med låtlista 


Skivpåsen är vit


Skivan är läckert grön



Etiketten 



En liten lapp om omslaget 




Musiker

Ritchie Blackmore: Akustiska gitarrer , Elgitarr & Mandolin
Candice Night: Sång & Träblås


Låtlista



A-Sidan

Here We Come A-Caroling
It Came Upon A Midnight Clear


B-Sidan
 
O Little Town Of Bethlehem
Silent Night


Limiterad i 2.000 exemplar grön 10 - tums EP.
Skivan är 10 min lång







Fick se denna bild innan nyår och tänkte att jag måste få tag på ett ex av denna 10 - tums singel.
Det blev att lägga en beställning på Bengans och sedan så kunde jag till slut hämta ut den. 
En 4 spårs EP på 10 min innehållande 4 julsånger.


EP öppnar med titelspåret 'Here We Come A-Caroling'; en traditionell sång, skriven omkring 1850, som Blackmore's Night har gett en omarbetning som framkallar bilder av Mike Oldfield på sitt bästa. Blackmores akustiska ansträngningar fungerar så bra i samarbete med Nights kristallklara diamantröst som påminner så mycket om Sandy Denny och Maddy Prior.

Nästa är en underbar två minuters själfull av Edmund Sears 1849-dikt och sång "It Came Upon A Midnight Clear" med Nights fantastiska sångtalenter i förgrunden; världen borde vara stilla för att höra den här ängeln sjunga.

En mycket sympatisk återgivning av 'O Little Town of Bethlehem' följer med Blackmores sexsträngade akustiska introduktion stilfullt innan Night tar fram scenen på ett himmelskt sätt.

Skivan avslutas med att spara det allra bästa, i min bok, till det sista. Komponerat 1818 förklarades 'Silent Night', anmärkningsvärt, av UNESCO som ett immateriellt kulturarv 2011.

Blackmore's Nights känslomässiga tolkning gör låten absolut rättvisa. Nattens hemsökta sångintro får hårstrån på nacken att stanna säkert.

Låtarna växer för varje omlyssning och jag har snart tappat räkningen på hur många gånger jag har spelat den. Jag missade att få tag på den under 2020 så den finns inte med på listan.
Den hade hamnat högt skall jag erkänna. Skivan är slutsåld alla redan. Men den finns på Spotify
Ge den en chans 






Betyg 5/5

Kommentarer