Musik på Spotify : Glitterfittan – Ett Underbart Matriarkat 2020


Omslaget


Hela bandet 






Musiker


Agnes Åhlund - Cittra & Sång
Hilda Ekstedt - Saxofon & sång

Gästmusiker
Klittkören - Kör
Julia Schabbauer- Trummor

Låtlista 

Bland Alla Ting
Hatar Män På Stan
Du Kan Dra
Mattan 
Liten Fågel
Puckon 
Jag Mår Skit
Har Inte Tid
En Dag
Struntprat
Arg På Dig


Skivan är 33 min lång.



Vad är detta för något? Bandnamnet lät lite konstigt men jag får ta det som det är.
Trodde jag första gången jag lyssnade på detta, är det en arvtagare till Lilla Lovis tro?
Men jag hade fel Glitterfittan är något så mycket mera å även en hybrid av Jazz & Pop
Glitterfittans musik är som en örfil du får av någon som samtidigt tittar dig snällt och kärleksfullt i ögonen, medans den klipper till. Det är en blandning av jazz och folkmusik och en gnutta riktigt bra svensk popmusik. Så det kan väl bara bli bra.  Lira utnämnde detta band till Årets agitatorer
Bara det är ett stort plus i kanten för detta album, Jag måste säga att jag kapitulerar
 
Den har lyssnats flitigt på Spotify å låtarna sitter i skallen ett bra tag.
Puckon & Jag Mår Skit lyssnar jag gärna på en extra gång. Men hela skivan är en örfil som sagt å ibland kan det bli en del käftsmällar.


Samtidigt så har jag nog inte mött så mycket bitterhet när man hör den underbara raden ”
”i morse rensade jag avloppet med din tandborste” (ur låten Du Kan Dra)

Men den uddaste å även den bästa låten är nog Har Inte Tid.
Den är bara bandet i ett nötskal känns det som. En härlig lugn pärla som konstigt nog blir bättre & bättre.

Hela skivan är ett jazz popigt album som får dig att skratta & bli förvånad
Det är bara Cittra & Saxofon. Ett litet gästspel av en trummis som lyfter en del låtar.
Men annars så det bara 2 tjejer som gör riktigt härlig och bra musik.
Man får hoppas på att detta inte bara är en engångsföreteelse.
Jag vill väldigt gärna höra mera av detta band å jag ser verkligen fram emot nya skivan




 
 


 



Synd att jag missade denna skiva under 2020 
Den hade hamnat högt upp på listan var så säkra 

Betyg 5/5

Kommentarer