Musik på CD : Mäbe - Söker Lögner Får Sanningar Till Svar 2010

 


Omslaget till CD:n


Baksidan med låtlista 


Booklett + CD 


CD.n


Ett Promoblad




Musiker


Mäbe Johansson - sång,gitarr
Kalle Karlsson- trummor
Gunter Ohlsson- gitarr
Kent Andréasson- bas
Rickard Skoog- klaviatur


Låtlista



Introvert
Ett Annat Koncept 
Alla Hjärtans Dag
Betraktarens Öga 
Till Minnet Av Dig
Repris
Eld & Bensin 
Råttornas Planet
Bortom Alla Förbud
Väntrum
En Natt Ett Fel
Bar(a) För Mig
Soldat Utan Uniform 

Skivan är 47 min lång


Mäbe är en grupp eller band som jag bara har hört blandat om.
Thåström kopia, han sjunger dåligt. Mäbe är riktigt bra å du borde kolla upp mera av.


Så det blev att kolla upp lite av Mäbe å fick tag på hans debutskiva som kom ut 2010.
Musikaliskt är det mörk, suggestivt, vacker och dynamiskt, ja åtminstone säger websidan det och i viss mån kan jag väl förstås instämma i den saken. Det är rockmusik framförd på svenska med element av vad jag just nämnde. Produktionen är ren och snygg, det är en modern produktion helt enkelt,

Jag slås redan från början egentligen av att det är överraskande bra, namnet och omslaget lovade inte speciellt mycket så det kan ju sägas vara en positiv överraskning.

Det är lite svårt att välja ut någon favoritlåt men låten Repris har jag spelat rätt så mycket.
Det är lite som att Thåström å Ulf Lundell skulle sjunga duett på en lundell skiva.


Jag vet inte direkt vad mer jag ska säga om denna skiva, det är lite grann som att den exploderar likt en handgranat och sedan imploderar i mitt huvud med sin grymma musik, en sådan där skiva som slår ner likt en bomb i och med att den överraskar så mycket. Det är alltid kul när något man inte tror på är bra.

Skivan innehåller mycket bra låtar av hög kvalitet.
Som ni kommer att märka är detta en ruggigt stark debut och jag kan bara hoppas att den hittar en tillräckligt stor publik för en fortsättning!








Betyg 3/5

Kommentarer