Musik på CD : Kama Loka - Kama Loka 2013

 



Omslaget till CD:n



Baksidan med låtlista 



Uppviket med info till Vänster
CD.n till höger



CD:n






Musiker


Morten Aron - Sång & Gitarr
Anders Grön - Trummor & sång
Anders Lind - Sång
Snild Orre - Fiol & Sång
Tobias Petterson - Bas , Flöjt & Sång
Sören Pilegård - Orgel & Sång
Anders Stub - Tampura
Peter Wallgren - Sång ,
Mikael Ödesjö - Gitarr & Sång


Låtlista


Skovsøen
Øjesten
Trold I Bakke
Ganglåt Till Floalt
När Lingonen Mognar


Skivan är 33 min lång
Låtarna är mellan 4 - 12 min långa 


2 av medlemmarna hittar vi i ett av mina stora favoritband Agusa &
därför så lägger jag in den i Agusa kategorin 



Denna skiva har jag varit väldigt nyfiken på länge, dels för att det är Pre-Agusa om man får kalla det så.
Det blev bara ett album av denna grupp vad jag vet, och när jag hittade denna skiva  så blev det till
köpa den direkt. Så nu blir det att lyssna ordentligt och se vad detta är för musik & band 

Kama Lokas är ett Svensk/Danskt projekt och deras självbetitlade debutalbum är allt annat än publikfriande, eller jag kanske skulle använda ordet befriande i stället. Det är inte musik som aspirerar på att hamna på radiolistornas kortsiktiga repertoarer utan snarare siktar man på att beröra in i själens grundvalar med sina nordiskt melankoliska och trolska toner.


Detta är en ganska kort affär, med bara fem kompositioner som klockar in på drygt 30 minuter. Öppningsbana Skovsöen skapar en stämning som ger upphov till associering till de djupa, ensamma skandinaviska skogarna. Långsamma stamrytmer, plockade gitarrdetaljer och ett andra gitarrlager av resonerande psykedeliska detaljer, med en hel del fiol som kastas in för gott mått och en distinkt, melodisk ljustonad blysångare som bär majoriteten av låten. Ett öppningsspår som indikerar att vi är på väg in i en produktion av folkmusik med en grund i forntida folkmusik.

Så är dock inte fallet. Folkmusikens influenser förblir en tydlig egenskap hela tiden, mestadels genom fioldetaljer med enstaka flöjtfluror som ytterligare betonar denna aspekt av albumet, men det dominerande instrumentet på de tre kommande spåren och 20 minuter musik är orgeln. 

En tydligt vintage klingande variation av instrumentet det är, och när det kompletteras med plockade gitarrdetaljer, psykedelisk resonans kompletterande gitarrdetaljer och psykorienterad, vintage-gitarrsolering är vi närmare Bo Hansson i det här fallet. Om han hade en folkorienterad snarare än en jazz-färgad sådan är det. Men det är den här typen av tidigt 70-talsljud vi behandlas här, elegant psykedelisk progressiv folkrock om du vill, och en orgeldominerad variation av det.

Avslutande spår När Lingonen Mognar backar någonsin så lite mot öppningsspåret igen med stil. Orgeln saknas på detta stycke, medan skiktade manliga sånger och en drönande konsistens som jag antar produceras av den hårda gurdy är en konstant närvaro här, kompletterad med skiktade gitarrer och en livlig vintage gitarr solo. Den sångliknande sången passar mig dock inte så bra, men annars är detta en charmig avslutning på det här fina albumet.

Jag hoppas att det blir flera skivor av Kama Loka, skivan kom ut 2013 .
Men den växer för varje omlyssning.






Betyg 5/5 

Kommentarer