Årsbästalista 2020

 2020 årsbästa lista
Utan inbördes ordning





The Waymaker - The Waymaker 
Årets stora överraskning 



Peter Carlsohn's The Rise - Out Of The Blue 
För att vara Solo utan magplask så är detta en värdig nr 2 på denna lista 



Nicklas Brännström - Circle Of Silence
Äntligen så var skivan klar och det var verkligen värt väntan
Jag kan inte låta bli att rekommendera den  





Larm !- Tala Är Guld
Kom i slutet av denna detta år men det är en svensk Kristen Rock klassiker som
spelas många gånger om

Vengeance Rising - Human Sacrifice
En av årets nyutgåvor  på LP & en klassiker som förtjänar uppmärksamhet 





Sebastian Stakset - Livet Efter Döden
En ny soloskiva som jag tycker är en av hans starkaste skivor.
skall bli intressant när nästa skiva kommer 


Tillsammans - Var Inte Rädd
En skiva som skänker tröst i denna mörka värld som verkligen behöver Ljus




Döda Havet - Tid & Rum
En av Gaphals överaskningar som jag måste se till att kolla upp mera av
Jag har fått ett nytt favoritband 



Hällas – Conundrum
En skiva som kom i början av året
Slog oss med häpnad och en värdig avslutning
Undrar hur nästa skiva blir 



Viktor Brobacke - Vuxna Barn 
Zappa Pop , Frijazz och en liten skvätt Nationalteatern på samma gång.
Det kan bara bli bra på alla sätt och vis


Various - Women of Doom 
En samling som verkligen växer och det blev en stor favorit redan detta år.
Hoppas att det kommer en "uppföljare" med tiden.



Nynningen - Allting Börjar Klarna 
En skiva som jag hade höga förväntningar på 
De uppfylldes med råge och med kärlek


Deep Purple – Whoosh!
En stark skiva som jag måste säga visar att 
gubbarna kan fortfarande 


Bruce Springsteen  - Letter To You 
Bossen gjorde en ny skiva med Estreet Band 
En av hans starkaste skivor



Vacum – Rädd För Tystnaden/Korståg
En skiva som förtjänar lite mera uppmärkamhet




Goblin - Greatest Hits Vol. 1 (1975-79)
En samling som lyfter fram Goblin skatt av musik
å vilket läckert omslag  måste jag säga.




Mikael Ramel – The Best Band Lajv 2019 
En live skiva som växer för varje gång
Bandet har verkligen kul
Hoppas man kan få se dem live med tiden 



Marillion - Script for a Jester's Tear (Deluxe Edition)
En återutgåva som verkligen förtjänar sin plats i samlingen
Magiskt 



Gathering Of Kings - Discovery 
En skiva som kanske inte riktigt slår debuten
Men nära nog vissa stunder 


Siena Root - The Secret of Our Time
Bandet är tillbaka med en ny skiva
och de är bättre än någonsin 


Blues Pills – Holy Moly!
Bandet är starkare än någonsin
Men ändå så känns det som att något saknas.




Ulf Ivarsson - Lower Zone
En härlig bas skiva som överaskar
En pärla som växer 




Morse,Portnoy , George - Cov3r To Cov3r 
En liten udda cover skiva som ändå kommer fram lite ofta.



Sons Of Apollo - MMXX 2020
En uppföljare som jag inte riktigt vet ifall jag skall gilla eller inte




Katatonia – Dead Air
En live skiva med ett av mina nya favoritband
Riktigt bra och det nya materialet växer och blir bättre live


Katatonia – City Burials
Bandet har aldrig låtit bättre och vågar växa mer och mer.



Elden - Nostromo 
En Fuzzig skiva som verkligen lockar fram allt man vill ha
Undrar när nästa skiva kommer  



Hollow Ship - Future Remains 
En mix av Mecki Mark Men & Comus.




Charlottas Burnin' Trio - Aeons
En debutskiva som jag har spelat sönder
Hoppas att det kommer mera material snart 





Obskyr - Obskyr
En liten Obskyr skiva som jag bara kan rekommendera





Blue Öyster Cult - The Symbol Remains
Gammal är fortfarande bäst 


Apocalyptica - Cell-O
Tänk att musik kan vara så vacker 
Hoppas att Apocalyptica ger sig ut på turné


Khadavra - Hypnagogia 
En nyutgåva som jag bara var tvungen att köpa på LP
Men lika bra varje gång 


Khadavra - Katla
En 20 min resa som jag hoppas kommer ut som fysisk format.
Drömma kan man ju alltid 


Skraeckoedlan - Sagor 
En stonerresa som verkligen förtjänar en nyutgåva
WOW


Skraeckoedlan - Äppelträdet
Behöver vi en nyutgåva av denna pärla.
Ja 







 Årets Singlar  2020





 David Bowie - Alabama Song 
Stor favoritlåt som måste vara här




GÅS-Epitaph 
En psykadelisk pärla som jag hoppas 
får folk att öppna upp ögonen för detta band 

Deep Purple - Throw My Bones
Bandet visar oss att de kan fortfarande
Även om man saknar låten Nothing At All

 

King Crimson - Cat Food / Groon
En liten udda låt jag vet



Louise Lemon - Devil
En EP som växer 


Hällas - Tear Of A Traitor 
En låt som jag hoppas att flera upptäcker  

 


KSMB - Bland Tomtar & Troll 

Bandet släpper en EP som verkligen visar att KSMB kan fortfarande  


 
Kite - Tranås/Stenslanda 
En singel som verkligen får mig att gilla synt musik trots att jag inte är en syntare

 


The Rolling Stones - Living In A Ghost Town  
 Rolling Stones upphör aldrig att förvåna mig och jag gillar denna Corona låt 



Alice Cooper - Don't Give Up 
En låt som ger oss hopp över att vi inte skall ge upp och ge vika för pandemin 


Pink Floyd - Arnold Layne
Nu är det väl slut helt för Pink Floyd s inspelningar
å med flaggan i topp
Klassiker  


Nick Mason's Saucerful Of Secrets - See Emily Play • Vegetable Man (Live At The Roundhouse)
En singel som växer och jag måste verkligen köpa skivan
Nick Mason's Saucerful Of Secrets 


Göteborg Sound - Göteborg Sound
En av de bästa singlarna som slyngel get ut
å Bereden Väg För Herran i punkversion är klockren


Snagg - Snagg 
Slyngel Rekords ger oss guldkorn fortfarande 
 
  

Giftigt Avfall & Civil Olydnad - Giftigt Avfall & Civil Olydnad
En punk split EP som verkligen visar att punken är på väg tillbaka
å här för att stanna  



Night - Feeling It Everywhere 
Bandet överaskar verkligen 
Men det tog ett tag innan den satt

 


Bombs Of Hades - Phantom Bell
En EP som kom in i samlingen och försvann lika fort därifrån 




Årets Album


The Waymaker - The Waymaker 
Peter Carlsohn's The Rise - Out Of The Blue 
Nicklas Brännström - Circle Of Silence
Larm !- Tala Är Guld
Vengeance Rising - Human Sacrifice
Sebastian Stakset - Livet Efter Döden
Tillsammans - Var Inte Rädd
Döda Havet - Tid & Rum
Hällas – Conundrum
Viktor Brobacke - Vuxna Barn 
Nynningen - Allting Börjar Klarna
Deep Purple – Whoosh!
Bruce Springsteen - Letter To You 
Vacum – Rädd För Tystnaden/Korståg
Goblin - Greatest Hits Vol. 1 (1975-79)
Mikael Ramel – The Best Band Lajv 2019
Marillion - Script for a Jester's Tear (Deluxe Edition)
Gathering Of Kings - Discovery 
Siena Root - The Secret of Our Time
Blues Pills – Holy Moly!
Ulf Ivarsson - Lower Zone
Morse,Portnoy , George - Cov3r To Cov3r 
Sons Of Apollo - MMXX 2020
Katatonia – Dead Air
Katatonia – City Burials
Elden - Nostromo 
Hollow Ship - Future Remains 
Charlottas Burnin' Trio - Aeons
Obskyr - Obskyr
Blue Öyster Cult - The Symbol Remains
Apocalyptica - Cell-O
Khadavra - Hypnagogia 
Khadavra - Katla
Skraeckoedlan - Sagor 
Skraeckoedlan - Äppelträdet





7- Tums singel

David Bowie - Alabama Song 
GÅS-Epitaph 
Deep Purple - Throw My Bones
King Crimson - Cat Food / Groon
Louise Lemon - Devil
Hällas - Tear Of A Traitor 
KSMB - Bland Tomtar & Troll
The Rolling Stones - Living In A Ghost Town 
Alice Cooper - Don't Give Up 
Pink Floyd - Arnold Layne 
Nick Mason's Saucerful Of Secrets - See Emily Play • Vegetable Man (Live At The Roundhouse)
Göteborg Sound - Göteborg Sound
Giftigt Avfall & Civil Olydnad - Giftigt Avfall & Civil Olydnad 
Night - Feeling It Everywhere 
Bombs Of Hades - Phantom Bell

Kommentarer