LP - Skivor : Roger Wootton & Piu– Cut The Air At Mello Club 2009


Omslaget till LP:n



Baksidan med låtlistan


Skivpåsen med info bild 1


Skivpåsen med info bild 2


LP:n är multicoloured 


Etiketten 


Roger Wooton har signerat 


Mellotronen loggan






Musiker 


Roger Wootton - Sång & Gitarr
Lisa Isaksson - Sång , Gitarr & Flöjt
Joel Munther - Elbas
David Svedmyr - Gitarr , Mellotron , Kör
Anders Engovist - Percussion
Gabriel Liljenstrom - Violin

Låtlista

A-Sidan

Down (Like A Moviestar)
Song To Comus
Equatorial Changes


B-Sidan

Cinammon Sea
Out Of The Coma
The Prisoner

A Live recording from the Christmas Party at Mello Club 4-5th of December 2008.
This album is dedicated to the memory of Michael Piper.
Limited to 1000 copies: 300 exemplar multi colored


Skivan är 35 min lång

Hittade detta citat av Stefan Dimle ang denna skiva 

Efter succén med Comus på Melloboat 2008 så tänkte jag att det kunde vara fint att få uppleva Comussångaren Roger Wootton på ett intimt café. Jag frågade David Svedmyr och Lisa Maria Linnea om deras band PIU kunde tänka sig att backa upp denna brittiska skräckmästare på en ev. julfest?

Jag fick ett rungande JA till svar och Roger flögs in till Sverige med kort varsel. Uppe på vinden till en centralt belägen konstskola hade medlemmarna i PIU tillagat en fantastiskt fin julmiddag som intogs direkt Mr. Wootton hade landat. Klockan var närmare 2 på natten innan de första trevande tonerna togs. Gabriel Liljenström dök upp som gubben i lådan mitt i natten och förgyllde repetitionen med sitt fiolspel. Dagen därpå var det konsertdags och låtarna hade på sin höjd spelats två ggr. under den gångna natten. Mina två absoluta skräckmästare är Hans Arnold och Roger Wootton och kvällen till ära så tänkte jag att det kanske borde vara dags att dessa två giganter skulle få mötas. Självklart fann de varandra ungerfär som två riktigt goda vänner som inte setts på länge.

Detta oavsett att de aldrig tidigare hade möts. Att se dessa två okultismens fanbärare sitta tillsammans i soffan på Café Edenborg var så fantastiskt rörande vackert. Hans Arnold kan även ses i slutet av filmklippet som är bifogat. Classe Persson och Fredrik Andersson var på plats med sin mobila inspelningsutrustning. Lasse Niemelä & Nici Dahlberg förevigade konserten via sina filmkameror. Jag och David Fridell höll ett vakande öga över evenemanget men hann så klart med att njuta en så här himla unik afton. I filmklippet framför Wootton och Piu låten Moviestar som handlar om Wootons granne och tillika gode vän David Bowies flickvän Hermione Farthingale. Hon är även avhandlad på Bowies Space Oddity i låten "Letter to Hermione". Fast det är en helt annan historia... / Stefan Dimle


På deras första och hittills enda livealbum lyckades Lisa o Piu göra en stor kup genom att landa den lysande Roger Wootton i Comus, strax efter att Wootton hade reformerat sitt legendariska band 2008. Wootton och Piu spelade ett par datum på Melos flaggskeppsklubb. i Stockholm i december 2008, från vilken dessa sex spår slogs ut. Den första och mest märkbara egenskapen hos denna skiva är den utmärkta inspelningskvaliteten, särskilt med tanke på att den klippts live och i en liten klubbmiljö. n överraskande inkludering är 'Down (Like a Movie Star)' 'från Comus-utgåvan 1974' To Keep From Crying '.

Men jag måste samtidigt erkänna att när jag först hörde talas om den här inspelningen sökte jag den i hopp om att få höra en härligt galet version av 'Diana' eller till och med 'Drip Drip' från den klassiska 'First Utterance'  Tyvärr blev jag besviken på den punkten Under tiden är detta en solid bit av musik som bör tilltala de flesta alla fans av psykedeliska folk.


En härlig och intim inspelning som låter riktigt bra som sagt och en liten härlig
halv Comus skiva att ha hemma i samlingen.





Betyg 4/5

Kommentarer