LP - Skivor : Döda Havet - Tid & Rum 2020


Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlista 


Textbladet ena sidan


Textbladet med låttexterna å info 


Skivpåsen är svart 


LP:n lika så 


Etiketten 


Liten lapp på omslaget 


Gaphals loggan finns där så klart 






Musiker





Staffan Stensland Vinrot – Sång & Gitarr
Peter Garde Lindholm – Gitarr
Lawrence Mackroy – Bas
Julia Stensland Vinrot – Klaviatur
Martin Pettersson – Trummor






Låtlista

A-Sidan


Atlantis Mitt
Arcana
7000 Dagar
Avsked


B-Sidan

Hjärnspöket
Söndag
Levande Eller Död
Bråttom



Limiterad i 500 ex


Ibland dyker ett album upp, nästan från ingenstans, och slår mig omedelbart kallt och lyckas slå alla mina svaga fläckar och slå sig fast i mina öron. Döda Havet är ett sådant band som jag inte har hört så mycket om skall jag erkänna. Döda Havet heter bandet och har gett ut ett album på Gaphals i år.




Döda Havets debutskiva Döda Havet 
kom ut 2016 på skivbolaget Open Mind.




Deras andra skiva som heter Tid & Rum. alla fans av band som Anathema , Anekdoten eller Marillion i sena tid ska hitta mycket att njuta av ”Tid och rum. Jag får även väldigt mycket Vulkan vibbar av detta band å bara det är en härlig känsla att känna att bandet verkligen kan få blomma upp lite mera och bara ge oss en skiva som man bara känner, Detta kommer jag att spela ofta och även tipsa vänner om.


En tydlig melankolisk touch med hintar av både 70- och 80-tal, välavvägda progressiva inslag och en strålande växling mellan en del tyngre riff och mer lugna partier.


Jag känner att "positiv melankoli" är ett bra sätt att beskriva den emotionella effekten av Döda Havets musik. Det är den typen av gott minne som dyker upp i ditt sinne ibland, av platser och händelser i ditt liv du haft eller människor du älskade, men samtidigt en känsla av sorg att du inte kan gå tillbaka dit. Dessa ögonblick går verkligen förlorade i tid och rum.

Prog är en genre där det känns som att varje annan släpp är ett 75-minuters konceptalbum, är det uppfriskande att få en kortare, mer kortfattad släpp. ”Tid och rum” är ungefär 35 minuter, och jag känner att den är perfekt.

Kanske är detta årets skiva när det väl är dags att summera listan. 
Tid & Rum är en pärla som jag kommer att spela många gånger om










Betyg 5/5

Kommentarer