LP - Skivor : Flowers Must Die – Där Blommor Dör 2018



Omslaget till dubbel LP:n
Riktigt läckert 














Musiker



Jonas Höglund - Gitarr , Synt & Xylofon
Sven Walan - Gitarr , Trummor & Flöjt
Rickard Daun - Klaviatur , Synthesizer , Percussion & Saxofon
Lisa Ekelund - Fiol, Theremin & Sång
Martin Daun - Bas & Gitarr
Lars Hoffsten - Trummor, Djembe & Percussion



Låtlista



A-Sidan

Gör Det Inte
Gömma

B-Sidan

Oroa Dig Inte
Oro
Träd, Gräs & Hö

C-Sidan

Där Blommor Dör

D-Sidan

Dööm
Ejefjallajökull


Limiterad i 300 exemplar med 20 olika omslag


Låtarna är mellan 9 - 18 min långa på denna dubbel LP


Jag har en kollega på jobbet som spelar Gitarr i detta band. Jonas Höglund heter han och sade att han spelade i Flowers Must Die så visste jag direkt att jag ville få tag på  mera musik av Flowers Must Die.  Det blev så att jag fick köpa skivor ifrån bandet som jag saknade i samlingen.

En del skivor var dock utsålda men jag fick ändå tag på en del så nu är det dags att beta av skivorna utan inbördes ordning.


Där Blommor Dör är en dubbel LP Som Flowers Must Die tar med oss på en, icke-kronologisk, resa genom deras tioåriga utveckling. På det sättet lyser de på ett antal dolda ädelstenar från deras förflutna samt några nya och lovande spår från deras närvarande. Genom att göra detta har de sammanställt något som inte är så skilt som du kan förvänta dig av det ursprungliga konceptet. I själva verket tvärtom är detta en uppsättning som känns sammanhängande och framför allt konsekvent. 

Det finns inga fyllmedel här, och där musiken tar dig långt ut psykologiskt, finns det något annat att föra dig tillbaka. Som sådan är detta inte alltid ett enkelt lyssnande, men det är alltid till slut givande ... efter allt som väntar i många år på att höra dessa det sista i våra sinnen bör vara omedelbar tillfredsställelse.

Bandet blir bara bättre och bättre måste jag säga. Även om de inte når upp till härliga skivan Kompost. Om jag skall välja ut någon låt så blir det nog mella Dööm & Ejefjallajökull
Men även Titel spåret är riktigt långt och psych så det är nog bara att njuta av musiken




Betyg 3/5 

Kommentarer