LP - Skivor : Bengt Sändh & Finn Zetterholm - Folklår Våra Allra Fulaste Visor


Framsidan är väl en klassiker 


Låtlista + Hela gänget 



Skivpåsen är vit 


Lp:n är svart 




Etiketten 









Musiker



Olle Karlsson - Dragspel , Kör
Sture Nordin - Bas
Egil Johansen - Trummor & Kör
Bengt Dahlén - Gitarr
Björn J:son Lindh - Piano & Flöjt
Reg Ward - Flöjt & Saxofon
Jonny Soling, - Violin
Wille Grindsäter - Violin
Stig Emanuelsson - Violin , Banjo & Mandolin
Kerstin Bagge - Sång
Kisa Magnusson - Sång
Bengt Sändh - Sång & Gitarr
Finn Zetterholm - Sång & Gitarr




Låtlista


A-Sidan

Rullan Går På G. Bohmans Vind
Kärringen Klippte Lurvetufsa
Fast Ej Jag Har
En Flicka Ung Och Fager
Skomakarn Han Satt I Vrån
Våra Getter Och Våra Bockar
Det Var En Liten Vallepilt
In Kommer Far
Mitt I Fittan Växer Inga Hår, San
När Jag Var Liten Och Jag Var Ung
Hej Lustigt Att Vara Vaken
Gubben Stod På Logen, Borra Hjul
När Gäddorna Leker
B-Sidan

Se Himmelen Klar
Jag Gick Mej Ut Burdus
En Gammal Man
Gu Nåda Mej Arma Flicka
Sillsalterit
Jag Åkte Till Storstaden Mora
Om Jag Vore I Flickornas Kläder
Gammalt Herdekväde
Liten Visa
Jag Ska Sjunga En Visa Utan Ton
Å Alla Fåglar Så Har Di En Näbb
Dombasunen
Skönt Är Att Skita

26 min lång

Albumet är en av titlarna i boken Tusen svenska klassiker (2009).

Detta är väl en klassiker i sin egen genre. Även om det är lite för fula låtar så kan man antingen skratta eller se till att ha ett öppet sinne.

Skivan fanns på Röda Korset för 10 kr i Skäggetorp så klart man slår till direkt.
Så det var bara att köpa den. Denna skiva har jag ett litet konstigt förhållande med på sitt eget sätt. Jag har ägt ett exemplar som jag köpte i Valdemarsvik. Dock var den lite sliten men fullt spelbar. Så när jag lånar flickvännens spelare & Rullan Går spelas så stänger hon balkongdörren eftersom hon vill inte att grannarna skall höra de runda orden. Men jag satt och sjöng med. Men skivan blev sönderspelad.



Så nu finns det ett ex hemma igen, så det är bara att sjunga med igen.
Samtidigt så är detta fult eller folkmusik på sitt eget sätt tro.

Musikerna verkar ha väldigt roligt eftersom det är sådan glädje när man lyssnar på detta.

Jag har även skällt ut en kollega på ett jobb genom att citera en av sångerna på denna skiva, Gissa vilken så får vi se om jag svarar ( Jag Ska Sjunga En Visa Utan Ton).

Folklår är väl en skiva man antingen älskar eller hatar.
De oanständiga visorna kommer ur Fula visboken Skivan blev kontroversiell: bland annat väckte den ilska hos KF:s inköpschef, som i ett brev till skivbolaget skrev "Konsumentbutiker ska inte marknadsföra porr" Skivan är i samma genre som Våra fula visor, som kom ut samma år, som också hämtat sitt material ur Fula visboken. 

Numera är den väl i samma klass i sin genre som Bordellmammas Visor.





Betyg 3/5

Kommentarer