LP - Skivor : Katatonia – City Burials 2020

Omslaget till dubbel LP:n
Baksidan med låtlista 
Gatefold uppviket 
Skivpåsarna 
LP 1 & 2 
Nr 1 
Nr 2


Etiketten LP 1  
Etiketten LP 2  

En liten lapp på omslaget av LP:n


Musiker


Niklas Sandin - Bas
Daniel Moilanen - Trummor
Roger Öjersson - Gitarr
Anders Nyström - Gitarr
Anni Bernhard - Sång Spår 6
Jonas Renkse - Sång


Låtlista


A-Sidan


Heart Set To Divide
Behind The Blood
Lacquer
Rein


B-Sidan 


The Winter Of Our Passing
Vanishers
City Glaciers
Flicker


C- Sidan 

Lachesis
Neon Epitaph
Untrodden
Closing Of The Sky



Limiterad i 1.500 exemplar 
Gatefold LP

Jag skall erkänna det rakt av faktiskt. Jag har bara hört en skiva med Katatonia och det är deras skiva The Fall Of Hearts. Gillade den inte så jag gav bort den dubbel CD.n till en bekant. 
Men intresset vaknade till igen när deras nya skiva City Burials kom upp i flödet så det blev att leta rätt på den å jag fick tag på en Clear utgåva av City Burials, Har vetat lite att bandet är en liten flört med Opeth på sitt eget sätt. Men det kanske är en tolkningsfråga.


Deras förra skiva gillade jag inte eftersom jag har väldigt svårt för Growlande som ni redan vet.

Redan när man hörde första singlarna kunde man fatta att ”City Burials” skulle vara ett varierat album och så var det också. Du som diggar bandet lär definitivt uppskatta det du hör. Gamla fans som fortfarande är missnöjda över att Renkse slutat growla lär förbli missnöjda och som sagt… trots att jag tyckte förra albumet var bättre är jag nöjd.

Att säga att det här är ett av årets bästa album är desto lättare.


. Albumet håller annars en hög jämn kvalitet men får ändå framhäva vissa låtar som Lacquer, ett långsamt stycke med underbar harmoni och “repeat” är ett faktum. Vanishers, här gästsjunger Anni Bernhard vars vackra röst lyfter denna melankoliska stycke musik till något extra. Neon Epitaph ett tungt spår med gung Gamla fans som fortfarande är missnöjda över att Renkse slutat growla lär förbli missnöjda och som sagt 


Kanske är detta en av årets skivor alla kategorier.
Vi får se när det är dags att sätta ihop årets skivlista 



Betyg 5/5 

Kommentarer