LP - Skivor : Goblin - Buio Omega Complete OST 2013

Omslaget till skivan

Baksidan med låtlista 

Gatefold uppviket

Skivpåsen är vit

LP:n är svart 

Etiketten

Skivbolaget 








Musiker



Fabio Pignatelli - Bas
Drums – Agostino Marangolo - Trummor
Carlo Pennisi - Elgitarr
Maurizio Guarini - Keyboards




A-Sidan


Buio Omega (Main Titles)
Quiet Drops
Strive After Dark
Pillage
Rush
Keen
Ghost Vest


B-Sidan



Bikini Island
Buio Omega (Suite 1
Quiet Drops (Film Version)
Strive After Dark (Suite)
Buio Omega (Alternate Version)
Strive After Dark (Alternate Version)
Buio Omega (Synth Effect-Alternate Takes Suite)
Buio Omega Theme (Reprise)


180 G Nypress utgåva



Jag vet att jag är lite tjatig när det kommer till Goblins musik.
Jag har börjat uppskatta skivorna mer och mer. Fick tag på denna utgåva via fb för ett tag sedan och den har snurrat flitigt måste jag säga. Det är något med Goblins musik som tilltalar mig. Så jag chansköpte denna skiva och jag måste säga att jag inte ångrar mig alls. 


Med Buio Omega bevisar än en gång att de är mästare i groove, soulful och fullständigt mörk progressiv rock. Spelat in i slutet av 70-talet, är detta soundtracket i Joe d'Amato chockerande skräck B-film Självtitelspåret är en iögonfallande och effektiv komposition för repetitiva elektroniska arpeggiatos, upprätthållna av ett dynamiskt pulserande spår och svärtade episka melodier. Den andra delen av låten innehåller svår-melodiska pianolinjer som tar tillbaka det vanliga temat med en kitchy-spänd-romantisk känsla. 

De andra spåren växlar gammaldags fusionselektroniska jazziga saker med några häpnadsväckande dimmiga organiska sekvenser och minimal fängslade små pianoteckningar. Det här är Goblins musikaliska signatur hela tiden trots att det inte är i nivå med rasande, räknade låtar skrivna för "Deep Red" eller "Suspiria". Inte min favorit men ändå raffinerad och filmiskt stämningsfull. 
Inte lika bra som Roller men jag skall inte klaga ändå


Dock finns här en låt jag allaredan har hört med ett annat band och det är låten Quiet Drops som ett av mina favoritband Morte Machabre har spelat in också.
Även om originalet av Goblin är bra så är dock Morte Machabre s version lite bättre på sitt sätt. 








Betyg 3/5 

Kommentarer