Musik på CD : Mikael Ramel – The Best Band Lajv 2019 2020

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista 

Uppviket 

Skivpåsen Skiva 1 till vänster
Skivpåsen Skiva 2 till höger 

Dubbel CD - detta 

CD 1 

CD 2 






Musiker

Mikael Ramel - Akustisk Gitarr
Kenny Håkansson - Elgitarr),
Mats Öberg - Klaviatur, Munspel, Såg, Stämsång),
Göran Lagerberg - Bas
Benna Sörman - Trummor, Cajun, Stämsång





Låtlista


CD 1 Till Dej Live

Hör Du På
Nå Då Så
Pengar
5emtaktarn
Imorron E En Ny Da
Långt In I Naturen
Artificiell Prana
Mats-möte (prat)
Vi Må Oxå

CD 2

Extra Vagansa
Bass Upp På Loftet
Å, Ä O Ö I Eu
Jag Hade Fel
Bara Ett Par Dar
Brysselkål (Modern Progg)
Tomrummet
En Gång Till
Håll Takt
Blinde Mannen
Lukter Runt Holken
Ps:et
Små Partiklar I Min Pernod
Toner


Inspelad 2019 och utgiven 2020

Två konserter ligger till grund för ”The bäst band lajv”, den ena på Musikens hus i Göteborg och den andra dagen efter i Skottvångs gruva i Mariefred



Mikael Ramel har börjat ge sig ut på Turné med några riktigt tunga namn inom svensk musik.
Kenny Håkansson (gitarr), Mats Öberg (klaviatur, munspel, såg, stämsång), Göran Lagerberg (bas) och Benna Sörman (trummor, cajun, sångstämmor). Ni som kan er svenska musikhistoria vet att dessa musikanter har en gedigen bakgrund i historiska band som DagVag, Kebnekaise, Mecki Mark Men, Fläsket Brinner, Mats/Morgan, Fläskkvartetten, Frank Zappa, King Crimson, Tages, Blond, Tomas Ledin, Pugh Rogefeldt, Egba och Magnus Uggla m.fl. Ni fattar själva – det här är top notch inom svensk populärmusik.

 
. Låtmässigt bjuds vi på Ramels debutalbum Till Dej, som framförs i sin helhet på första skivan.
Mikael Ramel själv sjunger och spelar akustisk gitarr. Inspelningarna gjordes i april förra året, dels på musikens Mus i Göteborg och i Skottvångs Grufva i Mariefred.

CD-utgåvan innehåller två CD-skivor. På den första skivan spelar bandet igenom musiken från hela albumet "till dej" som kom 1972. Den andra CDn innehåller både nyare och äldre material ur Ramels repertoar.



Till Dej finns här hemma allaredan och jag skall erkänna att jag har svårt för den skivan när jag lyssnade på den för ett tag sedan. Men när man hör skivan på nytt i omarbetade versioner så är jag överraskad. Här finns klassikerna som en del har hört och en del som måste lyfta fram. ”Pengar”, ”Imorron e en ny da”, en tung ”Extra vaganza” och en ”Artificiell prana” (med ”Superstition”-funkiga inpass från Öberg).

Hur kan man inte bli glad av denna liveskiva & ”Små partiklar i min Pernod”, Ramels lysande försvenskning av Chuck Berrys ”No Particular Place to Go” blir ett extranummer.


Synd att missa denna live akt men jag får för nöja mig med skivan.
Även om det inte säkert är lika bra att uppleva bandet live. Men nära nog.


Det är udda, det är bra och det är kärlek från ett band som älskar sin publik och för nya fans så är det bara att lyfta på hatten och säga Bra Gjort Grabbar.

Nu väntar vi på en helt ny skiva med denna sättning.








Betyg 4/5

Kommentarer