LP - Skivor : Hällas – Conundrum 2020

Omslaget är riktigt läckert 

Baksidan med låtlista 

Gatefold uppviket Bild 1

Gatefold uppviket Bild 2

Gatefold uppviket Bild 3

Skivpåsen är vit med låttexterna på 

LP:n är svart 

Etiketten A-Sidan 

Etiketten B-Sidan 






Musiker


Kasper Eriksson - Trummor
Alexander Moraitis - Gitarr
Marcus Petersson - Gitarr
Nicklas Malmqvist - Orgel & Synthesizer
Tommy Alexandersson - Sång & Basgitarr






Låtlista


A-Sidan


Ascension
Beyond Night And Day
Strider
Tear Of A Traitor
Carry On


B-Sidan

Labyrinth Of Distant Echoes
Blinded By The Emerald Mist
Fading Hero


Skivan är 43 min lång


Nytt material från bandet Hällas. År 2020 börjar riktigt bra måste jag säga i så fall.
Det nya albumet heter kort och gott Conundrum och består av 8 låtar på 43 min tickar skivan på.

"Conundrum" är den tredje och sista delen av albumtrilogin från den svenska rockkvintetten HÄLLAS. Så om ni inte har de två andra skivorna med Hällas så se till att beställa dem
Hällas & Excerpts From a Future Past Ni kommer att tacka mig för dessa tips. Jag lovar.


HÄLLAS spelar äventyrsrock som leder lyssnaren tillbaka till en tid där det fortfarande talades om trollkarlar och häxor. Musiken har en grund av progressiv rock och NWOBHM blandat med smärtsam berättelse uttryckt av sången från Tommy Alexandersson. Tvillinggitarrerna skapade ett tidigt 80-talsläge medan rytmen och orgelet ger albumet en solid 70-talsatmosfär. Grundades i de norra delarna av Småland, 2011, och HÄLLAS såg deras första genombrott med deras mycket hyllade senaste album, "Excerpts From A Future Past", och hit singeln "Star Rider". "Conundrum" släpptes i Skandinavien den 31 januari 2020.
Det låter som både Iron Maiden, Black Sabbath och Led Zeppelin, men drivkraften är uppenbarligen att utvidga, inte återskapa. Det hörs tydligt i ”Star rider”, den discoinfluerande hit som sparkat igång deras karriär. Conundrum är en skiva med många bottnar som gör att man måste sätta sig ner och bara lyssna. Det är som Rush musik, man får upptäcka mer och mer för varje lyssning.


Man får ha överseende över att B-sidan är deras längsta spår på mellan 7-8 min långa låtar.
Den kortaste är  bara 1,45 och det är introt. Annars så ligger låtarna mellan 3-5 min.


Hur knyter man ihop denna fantastiska skiva. Den kommer att snurra många varv innan det är dags att tröttna på den, är detta årets skiva tro , vi får se annars är det en riktigt bra start på 2020.

Ang betyget så vet jag inte riktigt ifall den skall få full pott allaredan eller om jag skall vänta lite med det. Det tål att tänkas på, jag kan  kanske komma att ändra mig längre fram



Betyg 3/5

Kommentarer