Musik på Spotify : Gathering Of Kings ‎– First Mission 2019

Omslaget är riktigt vackert 






Musiker 

Rick Altzi – Sång (Masterplan, Herman Frank, At Vance)
Björn Strid – Sång (Soilwork, The Night Flight Orchestra)
Apollo Papathanasio – Sång (Spiritual Beggars, Firewind)
Tobias Jansson – Sång (Saffire)
Jens Westin – Sång & Gitarr (Corroded)
Alexander Frisborg – Sång (Helldog)
Victor Olsson – Gitarr & Keyboards (Saffire)
Stefan Helleblad – Gitarr (Within Temptation, Jono)
Martin Sweet – Gitarr (Crashdiet, Sister)
Erik Martensson – Gitarr (Eclipse, W.E.T, Nordic Union, Ammunition)
Nalle Påhlsson – Bas (Therion, Treat)
Richard Larsson – Keyboards (The Night Flight Orchestra)
Chris Laney – Keyboards (Pretty Maids)
Erik Wiss – Keyboards (Cap Outrun)
Jonas Källsbäck – Trummor (The Night Flight Orchestra, Mean Streak)
Efraim Larsson – Trummor (Streamline, Diamond Dawn)
Robban Bäck – Trummor (Mustasch, Eclipse, Sabaton, W.E.T)
Henrik Sethsson – Kör (Casanovas)


Låtlista
The Gathering
Forever And A Day
Love Will Stay Alive
Endless Paradise
Saviour
Passing Rain
Out Of My Life
Lonely Road
Angels
Long Way From Home
The Runaway

Skivan är 50 min lång




Detta inlägg kommer att bli en liten slamkrypare måste jag erkänna.
Denna skiva finns inte i samlingen (Håller på att jaga ett ex, Men vi får se ifall jag får tag på den). Men det är en annan femma.

Denna skiva har jag varit nyfiken på sedan jag fick reda på att detta band är en svensk version av projektet Pheomena. Samtidigt så trodde jag att detta inte var något för mig tills jag hörde Runaway och blev helt såld. Även om AOR ibalnd inte är min musik måste jag erkänna. Det fick bli en lyssing på Spotify som sedan blev många mera gånger. Måste vara uppe runt 50 gånger nu minst.
Skivan finns inte att få tag på längre på varesig LP eller CD.

First Mission skivan växer för varje gång och varje låt är en blivande klassiker. Det är verkligen svårt att väja ut ett favorit spår. Även om jag inte har denna skiva i samlingen så kommer den ligga högt på listan detta år, Var så säkra.

Det där är bara början. Gillar du AOR och melodiös hårdrock så bör du gilla varenda spår på First mision. Gathering Of Kings ger oss guldkorn efter guldkorn och hur mycket man än letar efter något att klanka ned på så går det inte. Det fina med den här plattan är blandningen. Med så många musiker inblandade så låter inte låtarna likadant utan vi får en härlig variation
Det låter en hel del 1980-tal, men samtidigt känns det fräscht. Det blir helt enkelt skitbra.

Även om det är lite dansbandsvarning på låten Long Way From Home så är det en av mina favoritspår om jag får sticka ut hakan liten , även låten Angels.


Skivan är ett mästerverk och en blivande klassiker.
Hoppas att jag kommer att hitta ett exemplar med tiden.
Jag ser verkligen fram emot skiva nr 2 med bandet






Ge skivan en chans på Spotify Du kommer att tacka mig jag lovar






Betyg 5/5

Kommentarer