LP - Skivor : Amaxa - Amaxa 2012

Omslaget till LP:n
bandet pryder omslaget 

Baksidan med låtlista
å bandet finns med där med 

Skivpåsen bild 1 

Skivpåsen bild 2 

LP :n är svart 

Etiketten A-Sidan 

Etiketten B-Sidan 

Skivbolaget heter Mandarin Records 






Musiker



Anders Broström - Bas , Percussion & Kör
Jimmy Halvarsson - Trummor , Percussion Kör
Peter Pedersen - Gitarr & Kör
Erik Broström - Sång , Orgel, Kör & Ukulele



Låtlista

A-Sidan 


Final Escape
Elusive
Shooting Star
Don't Feed


B-Sidan

Welcome In Sanity
The Heartache Of Philip Marlow
Demands
Afterglow





Amaxa är ett band jag inte vet något om måste jag erkänna. Skivan blev ett chans köp skall jag erkänna. Jag fastande för det psykedeliska omslaget så jag blev väl fast på det sättet.

Men jag skall inte klaga ändå

Det finns en framträdande bas med tillstånd av Anders Broström och orgel via sångaren Erik Broström gör för ett komplett och fylligt ljud. Bas och orgel behandlas som blyinstrument medan Peter Pedersens gitarr ibland konstgjord underskattad.
Denna underdrift kommer till en lugn kokning på låten "Elusive" där det är svårt att till och med särskilja gitarren ibland under gridlåset i fuzz bas och sextiotalets orgel.
Trummisern Jimmy Halvarsson är bandets osungna hjälte, som håller fortet med lätthet, pumpar ut beats som perfekt kompletterar de andra musikerna medan de aldrig kräver mer än en rättvis andel av rampljuset. Det här albumet från den psykedeliska virvelomslagskonsten på dun tilltalar de gamla dagarna, men de är inte bara ytterligare ett retro-rockband från Sverige. Jag tycker att jag säger det mycket men jag menar det alltid, särskilt här.




Det finns inte många band som låter som Amaxa där ute och det är ett bra ljud, som framkallar en specifik tid, plats och ande medan du blandar in många olika delar av senare epoker. Amaxa ta den orgeldrivna naturen på sextiotalets garage-band som? & The Mysterians or Afterglow, blanda det med de feta funk-riffarna från The Hendrix Experience eller Leaf Hound och prog-känslorna i Caravan eller Gabriel-era Genesis och bandet sitter kvar med en tillfredsställande lösning av retro-godhet.






Det enda man skall klaga på det är skivan är för kort 37 min lång visserligen så det är väl perfekt för en vinylskiva. Amaxa är en skiva som växer för varje omlyssning och jag hoppas att bandet ger oss nytt material snart. Eller har Amaxa lagt ner tro. Det verkar vara tyst från bandet sedan 2014
Men jag hoppas att bandet går in i studion snart igen.



Jag gillar verkligen detta och jag vill ha mera av Amaxa




Skivan finns på Youtube
så klicka & njut 





Betyg 4/5

Kommentarer