LP - Skivor : New Creation - Sing Out My Soul 1970


Omslaget till LP:n



Baksidan med hela bandet + Låtlista 

Reklamblad bild 1

Reklamblad bild 2 
Skivpåsen är vit 


LP:n är Svart 

Etiketten A-Sidan

Etiketten B-Sidan






Musiker

Dan Ekström - Bas
Anders Kjellberg - Trummor
Per-Olof Karlsson - Gitarr & Sång
Lennart Sjöholm - Piano & Orgel




Låtlista



A-Sidan

Sing Out My Soul
Can It Be True
I Met Him In Church
I Know A Place
He Is There


B-Sidan

Oh, Happy Day
Amen
Calvary (Yesterday)
I Recommend
I Surrender All



Skivan är 36 min lång 





Från Neal Morse till något helt annat på sitt eget sätt. Det är en skiva som jag varit väldigt nyfiken på många gånger och samtidigt hoppats på att få hitta i en Loppis back. Men det blev inte så men jag skall inte klaga heller. Skivan är en bortglömd pärla och konstigt nog så var det rätt så svårt att skivan skulle komma hem till mig. Köpte den via Discogs och swishade säljaren
Paketet var skickat o klart men det kom ingen Avi och något nr hade jag inte.
Skivan kom tillbaka till säljaren och jag fick den skickad igen och så till slut så har jag den här 
hemma. 

New Creation ‎– Sing Out My Soul heter den och är faktiskt en Kristen Prog Psych skiva som är rätt så ovanlig att hitta. Dock finns det tre låtar från denna skiva på dubbel CD.n med Pelle Karlsson som kom ut 2016. Men nu går vi saker i förväg. Dessvärre så finns inte albumet utgivet mer än på LP  vilket är väldigt  tråkigt. Man får väl hoppas att det kommer ut en nyutgåva med tiden. 
Sing Out My Soul förtjänar  det tycker jag 



Skivan har jag dock alla redan haft som MP3- Filer och jag har spelat låtar ifrån den för mina vänner och de är väldigt förvånad över att det finns sådan här musik. Dock får vi komma ihåg att 1970 i kristna kretsar så var det väldigt tabu att Elgitarr fick förekomma. Det ansågs vara Djävulens instrument (?) Men idag så vet vi alla bättre.


New Creation var ett av Sveriges första kristna rockband. Bandet upplöstes 1972 Sing Out My Soul är på många sätt en milstolpe i svensk kristen musik. Efter detta album blev den kristna musikkartan aldrig sig lik i Sverige . 


Låten "He is there" skriven av Pelle Karlsson är till exempel med på
proggsamlingsskivan: Who will Buy These Wonderful Evils pt 3.








Tänk er Kristna texter och budskap men med The Doors och Hansson & Karlsson på sitt eget sätt. 
Så har ni en bra beskrivning på Sing Out My Soul Märk också att alla låtar är på engelska språket. 

En bortglömd pärla som jag är glad över att ha i samlingen till slut. 







Betyg 5/5 

Kommentarer