LP - Skivor : Joy Division - Unknown Pleasures 1979/2019

Omslaget är vit som snö

Baksidan med info

Skivpåsen bild 1 

Skivpåsen bild 2 med låtlista 

LP:n är läckert Röd 

Etiketten A- Sidan 

Etiketten B- Sidan 

Lapp på framsidan nere i höger hörn




Musiker

Ian Curtis - Sång & Kör 
Bernard Sumner - Gitarr & Keyboards
Peter Hook - Basgitarr & Kör
Stephen Morris - Trummor & Slagverk




A-Sidan

Outside


Disorder
Day Of The Lords
Candidate
Insight
New Dawn Fades


B-Sidan

Inside

She’s Lost Control
Shadowplay
Wilderness
Interzone
I Remember Nothing


Röd Clear Vinyl 
Limiterad i 30.000 exemplar




Nu kommer vi till en riktig klassiker som jag har hört mycket gott om. Ett mästerverk inom sin genre, men samtidigt en mycket mörk och lite deppig skiva. Samtidigt så är detta en dubblett på sitt eget sätt.


Jag köpte dubbel CD- utgåvan från 2007 för ett tag sedan  
Men då föll skivan mig inte i smaken måste jag erkänna så jag gav bort den. 


För ett tag sedan så fick jag reda på att det skulle komma en 40 års jubileums utgåva av denna skiva och med ett annat omslag så jag tänkte att jag skall ge den en chans till tänkte jag.
Så nu är det dags att ta hand om denna klassiker, Det är skivan Unknown Pleasures av bandet Joy Division. Albumet är mörk & dyster men ändå ett mästerverk 

”Det är en anmärkningsvärd och häpnadsväckande skiva gjord av ett band som inte hade någon aning om hur bra de var, med en sångare som inte levde tillräckligt länge för att se hur viktiga de skulle bli. Dess basdrivna ljudlandskap använder rymd, känslor och melankoli på sätt som generationer av band fortfarande försöker ta upp.


Kan förstå att skivan gjorde ett avtryck när den kom eftersom det finns många lager som kommer fram när man lyssnar på den efter ett par varv.

Kanske är detta en av årets Nyutgåvor. Även om det är en riktig höst skiva så kommer den ändå gå varm ett par dagar till, Jag tröttnar inte i första taget






Ge skivan en chans på Spotify Du kommer att tacka mig jag lovar


Betyg 5/5 

Kommentarer